Tonemestrene gør det igen

Det amerikanske metalband Deftones befæster ekspressiv sound på superalbum

Deftones - kvintetten fra Sacramento benytter studiet som et lydlaboratorium. (Foto: Frank Maddocks)
Deftones - kvintetten fra Sacramento benytter studiet som et lydlaboratorium. (Foto: Frank Maddocks)

Deftones: 'Gore' (Reprise/Warner) Ude fredag 8. april

Hvad er din bedømmelse?
Tak - Du har givet

På coveret af Deftones’ fremragende nye album, ’Gore’, er en flok flyvende flamingoer afbilledet.

Måske ikke ligefrem, hvad man forventer af et metalalbum, men det californiske orkester har nu aldrig ligget under for genrens konventioner, og på udspil nummer otte spiller de også kun efter egne spilleregler.

Se også: Malplaceret eufori på Roskilde

Deftones fortsætter med at gøre en dyd ud af at inkorporere elementer fra både rocken og hiphoppen på ’Gore’, der lyder umanerlig inspireret uden at adskille sig afgørende fra gruppens tidligere værker.

Kvintetten bruger studiet som et laboratorium, og det sitrer og syder i slængets magtpåliggende og evigt omskiftelige sound, hvor den dynamiske vekselvirkning mellem stille og støjende passager stadig er en karakteristisk og medrivende kvalitet.

Skrøbelighed og brutalitet
Chino Moreno leverer endnu en ekvilibristisk kraftpræstation i front, og hans vokale formåen er så imponerende, det virker passende, at ’Gore’ udkommer på Frank Sinatras gamle pladeselskab, Reprise. 

Ofte skulle man tro, Moreno går gennem selveste skærsilden med en poesibog, mens bandet bakker ham op tilsat en veludviklet intuition for at iscenesætte sangeren på en platform, hvor han kan folde formatet helt ud mellem skrøbelighed og brutalitet.

Se også: Rockgiganter er uhelbredeligt syge

På en homogen plade eksploderer intense ’Doomed User’ med et Tony Iommi-lignende riff, og et andet højdepunkt, ’Hearts/Wires’, flirter med Pink Floyd, men ’Gore’ er en helstøbt lytteoplevelse, hvor Deftones lyder umiskendeligt som kun Deftones.

Mindre originale metalbands ville nok klaske 666 gribbe på pladeomslaget. Deftones er bare gribende.   

Deftones' Chino Moreno på Roskilde anno 2014 - i år gæster de NorthSide. (Foto: Anthon Unger)
Deftones' Chino Moreno på Roskilde anno 2014 - i år gæster de NorthSide. (Foto: Anthon Unger)
 

1 af 2 Coveret til Deftones' ottende studiealbum, 'Gore', der varer 48 minutter og er produceret af Matt Hyde.
2 af 2 Deftones - kvintetten fra Sacramento benytter studiet som et lydlaboratorium. (Foto: Frank Maddocks)
4 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere

Thomas Treo skamhører

1.Leonard Cohen: 'Thanks for the Dance' (Columbia-album/Ude 22. november)
2.Martin Lind: 'Metanoia' (Hathor-album/Ude 22. november)
3.The Flaming Lips: 'The Soft Bulletin - Live at Red Rocks' (Bella Union-album/Ude 29. november)

Rune Melchior Sjørvad skamhører

1.Lucy Dacus: '2019' (Matador-ep/Ude nu)
2.School of X: 'Destiny' (Tambourhinoceros-ep/Ude nu)
3.Vetiver: 'Up on High' (Loose-album/Ude nu)
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere