Veto skød festen i gang på Orange

Roskilde havde for en gangs skyld valgt et navn med formatet til at åbne deres største scene

Veto beviste, at de har evnerne til at spille den store plads foran Orange Scene op, men der var også lidt for mange svinkeærinder undervejs. (Foto: Jakob Jørgensen)

Veto, Orange, Roskilde Festival, torsdag 30. juni

At åbne Orange Scene har gennem mange år været et af de mest prestigefulde job på den danske musikscene, men ofte også et der er tilfaldet navne, der ikke var helt klar til opgaven – for nu at udtrykke det diplomatisk. Men i år var opgaven tilfaldet de fem jyder i Veto, hvilket virkede som en helt rigtig prioritering. Bandet har tre solide album i bagagen, masser af liveerfaring og er lige nu et af de populæreste navne herhjemme. Og har samtidig en markant frontfigur i Troels Abrahamsen.

At regnen så også havde forladt Dyrskuepladsen, inden der for alvor gik smat i den, og fremmødet var nærmet overvældende, gjorde ikke rammerne mindre optimale. Og efter en lidt famlende start med 'Already Ready' kom der for alvor blus under kedlerne i Vetos ibenholtsorte, elektroniske rock med 'Blackout', der med massive kaskader af lyd mejslet i en karakteristisk blanding af stål og digitale kredsløb med eftertryk fik skudt dette års festival i gang.

Hvilket skulle vise at være ganske symptomatisk for Vetos time under den blygrå himmel. Sublime, koncentrerede øjeblikke af nærvær og slagkraftige melodilinjer afløst af lettere diffuse momenter, hvilket i høj grad skyldtes et lidt besynderligt opbygget sæt, hvor populære hits konstant blev afløst af de mere indadvendte stunder, der også præger kvintettens seneste opus 'Everything Is Amplified'. Lidt synd, for Veto har faktisk materialet til uden tøven at ryste seks dages teltstøv og tømmemænd ud af kroppen på en talstærk skare festivalgængere. Og er det ikke netop det det handler om efter så langt tids utålmodig venten?