Store Skousen

Niels Skousen brillerede med uforligneligt nærvær under unostalgisk jubilæumskoncert

Niels Skousen - fejret med maner af en begejstret skare i Vega. (Arkivfoto: Polfoto)

Niels Skousen 40-års jubilæumskoncert, Store Vega, Kbh ., lørdag 14. maj

Aftenens koncert var godt nok annonceret som ’Niels Skousens 40-års jubilæumskoncert’ men det er som så meget andet her i tilværelsen en sandhed med modifikationer. For det er faktisk 42 år siden Skousen debuterede som musiker på Young Flowers’ album ’No. 2’, men det var først i 1971 han for alvor gjorde sig bemærket som den ene halvdel af duoen Skousen og Ingemann med milepælen ’Herfra hvor vi står’, der indvarslede en helt ny tone i dansk rock både tekstligt og musikalsk.

Og aftenens mindeværdige seance blev da også indledt med at Skousen og Ingemann opførte netop den plade i sin helhed, bl.a. flankeret af TømrerClaus og Stig Møller fra den oprindelige besætning. Hvor især sidstnævnte siddende som en saligt stenet Buddha imponerede med fremragende, pågående guitarspil. Og selv om størstedelen af publikum nok allerede havde nået konfirmationsalderen, dengang vi blev medlem af EF, så var der absolut intet støv på de seks kompositioner, der nok var et produkt af sin tid, men også som al anden stor kunst formår at overskride den.

Eviggyldige
Ikke blot fordi sangene og ordene er så gode og eviggyldige, som de er. ’Det er så svært at nå frem, når vejen hele tide forsvinder’. Det er vel lige så rammende nu som dengang. Eller mantraet i den kvarter lange ’Knud Lavard’: ’Sol står op, sol går ned, vi længes efter fred’. Som sunget i kor af den henførte sal overskrider det umiddelbart banale udsagn og bliver en hårrejsende besværgelse. Der desværre er mere aktuel end nogensinde.

Men det største var næsten oplevelsen af de aldrende ungersvende på scenen, der så åbenlyst nød genopførelsen. Ingemann var da også nødt til at rejse begge arme mod loftet efter indledningen ’Isabel’. Der var ikke blot tale om et pudse arvesølvet, men snarere om at støbe det på ny. Formidabelt. Og alene det have været entrebilletten værd.

Men Skousen har jo siden haft en glorværdig solokarriere, hvis substans dog aldrig har resulteret i den fortjente succes. Først i 70’erne og siden efter 22 års tavshed med tre exceptionelle album i det indeværende årtusinde, der udgjorde rygraden i andet, nærmest sprælsk veloplagte sæt, hvor den 67-årige Skousen blev bakket op af yngre løver og løvinder som Nikolaj Nørlund, Lise Westzynthius, Jonas Struck og Rune Kjeldsen, der spillede, som var det en lyst. Hvad det garanteret også var. Selv om det sorte hul ’bare bliver større og større’.

Elskværdig gentleman
Prominente gæstesangere som Peter Sommer, Steen Jørgensen og Ane Trolle gjorde hverken fra eller til, for aftenens mand i perfekt afstemt sursød sovs var i den grad Skousens selv, der fremstod som en usvigelig nærværende blanding af elskværdig gentleman, sviende samfundsrevser, evigtung vismand og veloplagt entertainer. Mere end godt gået. Og ja, en i selskabet begyndte at tude under ekstranummeret. Men det var blot fordi, hun var mindre hæmmet end os andre.

Det var langt mere end blot en bagskid fra 68. Det var nu og her. Og et over to timer langt øjeblik vi aldrig glemmer. Tillykke med de cirka 40 år. Vi tager gerne 40 mere. Skousen som statsminister!