Stilfuld Sade

Den eksklusive stjerne beviste mandag i Forum, at hun stadig kan synge som en våd drøm

Sades første koncert i Danmark i 25 år understregede både, at hun var i fin form og at hovedstaden mangler en større koncertsal, der ikke er decideret uæstetisk. (Arkivfoto: DPA/Angelika Warmuth)

Sade, Forum, København, mandag 9. maj

Det er et kvart århundrede siden, at 52-årige britisk/nigerianske Sade Adu sidst har gæstet disse breddegrader og efter et årtis nærmest total tavshed, var det nok de færreste, der havde regnet med nogensinde at se den sensuelle sangerinde på en scene igen.

Men så ud af det blå kom sidste års fine comebackalbum ’Soldier of Love’, der bortset fra småjusteringer afslørede, at hverken hun eller det trofaste band havde ændret nævneværdig på den velturnerede jazz/pop/soul-formel, som blev grundlagt på debutalbummet ’Diamond Life’ tilbage i 1984. Der vel kan beskrives som at få hældt musikalsk elskovsmiddel direkte ned i øregangene, mens man ligger tilbagelænet på kridhvide, nystrøgne silkelagner.

Ikke det oplagte match for landets mest ucharmerende og ugæstfri koncertsted Forum – som enhver større provinsby efterhånden kan præstere bedre – hvor lyden da også denne aften i især de lidt tungere numre som ’Soldier of Love’ og ’Love Is Found’ var decideret uskøn. Så gik det noget bedre i den mere afdæmpede afdeling, og klassikeren ’Is It a Crime?’ var da også seancens ubestridte højdepunkt.

Lækkert show
Bandet spillede formfuldendt om end en anelse stift, Sade kan stadig få en til at overveje at rende fra hus og hjem, og man havde med større eller mindre held forsøgt at kompensere for den manglende intimitet med et lækkert show. Der som sådan fungerede upåklageligt, men ind i mellem også var så stilfuldt at det tangerede det søvndyssende. Bandets filmredaktør får i hvert fald ikke point for overvældende kreativitet.

Men når billetprisen er oppe på tusind kroner, så kan man godt tillade sig at forvente de perfekte rammer. Selv i Parken kan det jo lade sig gøre, hvilket Roger Waters demonstrerede i lørdags. Og Sade havde i den grad fortjent det. Det havde vi også.