Roskilde Festival: Varm luft

Læs anmelderens dom over årets Roskilde Festival

Årets Roskilde Festival bød på alle måder på masser af varm luft. (Foto: Rasmus Flindt Pedersen)

Roskilde 2010

Sol, varme, urinstøv og mange mennesker.

Det er de fire første ord, som falder én ind, når man skal prøve at opsummere dette års Roskilde Festival. ’Hvad med musikken’, vil nogen så sikkert sige. Jo, den var der selvfølgelig også og bød på flere fine oplevelser. For det meste i de mindre og desværre ofte ret overfyldte telte. Og Orange viste sig igen at være et problem. Prince leverede glimtvis det sublime, mens andre hovednavne som Gorillaz, Muse og Them Crooked Vultures skuffede i mindre eller større grad.

Og det virker ærlig talt lidt defensivt, at festivalen forlader sig på gamle, danske travere som Dizzy Mizz Lizzy, Kashmir og Nephew –  der alle har spillet flittigt landet rundt i år –  til at samle folk til fællessang og folkefest på Dyrskuepladsen. Medmindre man forsøger at gå Grøn Koncert i bedene, og det er vel ikke den profil, Roskilde ønsker at have.

MISFORSTÅ mig ret, jeg holder meget af den ellers ofte udskældte Orange Scene –  når den virker, er det landets bedste spillested –  men bookinggruppen burde måske bruge den til lidt flere enestående oplevelser, som man eksempelvis så det med Trentemøllers forrygende ekstravaganza i 2009. Dem var der ingen af i år. Blot endnu et band på endnu en turne.

Solen og varmen, som vi fik glæde af for tredje festival i træk, gør meget for den gode stemning, men det er jo ikke rigtig noget, arrangørerne kan tage på deres egen kappe. Til gengæld virkede festivalpladsen og koncerterne meget proppede i år. Om det ud over deciderede fejlplaceringer af flere navne skyldes, at man har nedlagt to scener, mange solgte endagsbilletter eller blot, at heden har jaget folk ud af teltene på campingpladsen, skal jeg ikke gøre mig klog på. Men det er ikke desto mindre et problem, man bør kigge nærmere på.

ER DEN 40-ÅRIGE fødselar ved at blive lidt for overpædagogisk og grådig på sine knap så unge dage? Målsætningen om at give folk mulighed for risikofrit kontroltab har efterhånden resulteret i så mange formaninger om, at man skal huske at drikke vand, bruge solcreme, ikke være racistisk osv. osv., at det nærmest minder om af være på sommerferie med mor og far. Og det er vel ikke pointen. Balancen mellem anarki og ansvar er svær, men Roskilde er tæt på at nærme sig den forkerte side af hegnet.

OG SÅ ER DET simpelthen virkelig dårlig stil, at man har forbudt medbragte drikkevarer på pladsen. Især når man opererer med barpriser, der nærmer sig indre by. Men hensynet til hovedsponsoren er åbenbart vigtigere end kernepublikummet på SU-budget. Det bør laves om til næste år –  hvor vi selvfølgelig kommer igen. For trods indvendingerne er Roskilde jo det fedeste sted i verden at være, når det hele kører.
1 af 2 - Målsætningen om at give folk mulighed for risikofrit kontroltab har resulteret i så mange formaninger, at det nærmest minder om af være på sommerferie med mor og far, lyder det fra anmelder Henrik Queitsch. (Foto: Linda Johansen)
2 af 2 Årets Roskilde Festival bød på alle måder på masser af varm luft. (Foto: Rasmus Flindt Pedersen)