Fem stjerner til Østjylland

Peter Sommer og Simon Kvamm klæder hinanden ualmindelig godt

Peter Sommer og Simon Kvamm er i intenst med- og modspil som De Eneste To.( Foto: Gregers Tycho)

De Eneste To, Bremen, København, lørdag 30. oktober

De østjyske frænder Peter Sommer og Simon Kvamm er kommet flyvende fra start med deres fælles projekt De Eneste To. Debutalbummet strøg direkte ind på førstepladsen af hitlisten, og duoens første regulære koncert må også karakteriseres som en ubetinget succes. Ikke blot på grund af den stærkt begejstrede fulde sal, der i den grad var på fra første strofe af åbningsnummeret 'Østjylland Dreaming’ til den sidste tone klingede ud af finalen - og højdepunktet ’Jeg har ikke lyst til at dø’.

Men også fordi de to herrers temperamenter og stemmer i den grad klæder hinanden. Sommers lidt løse, underspillede facon er et perfekt modspil til den noget mere kontrollerede Kvamm. Og det klæder virkelig sidstnævnte at give afkald på det armslængdeprincip, der syntes at være en del af Nephews æstetiske udtryk.

Nye højder
At duoen kun har et enkelt album at falde tilbage på var absolut heller intet problem, for alle sangene blev leveret i versioner, der snildt overgik studieudgaverne, så selv de lidt svagere numre også pludselig lød prægnante. De Eneste To på vokaler og akustiske guitarer fik på scenen selskab af De Andre Tre på bas, lidt slagtøj og ikke mindst massive kaskader af elektronik, som løftede kompositionernes blanding af det følsomme og det fandenivoldske til helt nye højder. Ja, selv en overraskende fordanskning af Enyas hit ’Orinoco Flow’ virkede helt rigtig.

Lad os ikke håbe, at dette sideprojekt bliver en engangsforeteelse. For det virker som om, de virkelig har fået fat i den lange ende her.