De nye metalguder

Texanske The Sword gav opvisning i luftguitar-fremkaldende dyder sent søndag på Staden

Kyle Shutt fra drabelige The Sword, der var yderst skarpe. (Arkivfoto: AP/Jay Janner)
Kyle Shutt fra drabelige The Sword, der var yderst skarpe. (Arkivfoto: AP/Jay Janner)

The Sword, Loppen, København, søndag 1. maj

Judas Priest, Iron Maiden, Ozzy Osbourne og Deep Purple kommer alle til Danmark i år, men de aldrende legionærer skal altså banke rusten grundigt af legendestatusen, hvis ikke opkomlingene i The Sword skal stikke dem som sæsonens klassiske heavy-oplevelse.

Gruppen fra Austin, Texas smelter ædelmetal på rødglødende vis, og med slængets tredje album, sidste sommers ’Warp Riders’, overdøver ensemblet forbilledernes ekko, hvilket de understregede med en bragende velspillet optræden på et velbesøgt Loppen.

Holdt fanen højt
The Sword trak dagens sidste kræfter ud af en stenet forsamling på Staden, hvor en fugtig 1. maj satte sine tydelige spor, men amerikanerne holdt fanen så højt, at publikum i det lavtloftede lokale overgav sig storsmilende til metalmusikkens nye tordenguder.

John D. Cronise, Kyle Shutt, Bryan Richie og den trommetævende lejesvend, Kevin Fender, spiller grumset galop-boogie med cowboyvest, svedbånd og fedtet garn, der blev kastet frem og tilbage på behørig vis under fem fede kvarter tilsat riffs på størrelse med Grand Canyon og grooves som Godzilla.

Fuldendt balance
The Sword har efterhånden endnu flere supersange end tatoveringer, og 'Tres Brujas', 'Night City' samt 'How Heavy This Axe' var bare nogle af højdedragene under en tindrende midnatsforestilling, hvor Cronise hylede mod månen som en prærieulv, der sad fast under en pickup-truck.

Orkesteret formår at ære traditionerne med herligt flair for at optimere genrens virkemidler på særdeles underholdende vis, og balancen mellem det tegneserie-agtige glimt i øjnene og den troværdige kærlighed til stilarten var fuldendt, da The Sword sikrede sig fri bar i Valhalla på baggrund af en jætteindsats.

0 kommentarer
Vis kommentarer