Med dyrene langt ude i gakgak-skoven

Animal Collective var lige så charmerende, som de var frustrerende i en rodebutik af en koncert

Animal Collective vekslede mellem skæv skønhed og ufokuseret roderi på Arena. (Foto: Claus Bjørn Larsen)

Animal Collective, Arena, Roskilde Festival, torsdag 4. juli

Siden deres første besøg i Roskilde i 2006 er barndomsvennerne i Animal Collective vokset op til at blive et af de vigtigste og mest toneangivende bands på den alternative scene, og især albummet ’Merriweather Post Pavilionn’ (2009) har i dag status som en nyklassiker af de mere grænsesøgende slags.

Arena virkede da derfor også som den helt rigtige scene at placere dem på. Til gengæld kan tidspunktet (torsdag kl. 23.00) diskuteres. For trods det animalske navn, henvender kvartettens musik sig mere til intellektet end til dansefødderne, og efterhånden som store dele af publikum måtte erkende, at gruppens musik ikke egner sig til at vælte plørefuld rundt i, blev der da også bedre plads i det indledningsvis ganske pakkede telt.

Det skal dog siges, at Animal Collective viste sig fra deres mest udadvendte side og optrådte i en bolsjefarvet hoppeborg omgivet af et stort gebis. Og der var lange passager af skæv skønhed, hvor krautrockrytmer på himmelfart blandede sig med lyden af tusinde sommerfuglevingeslag og sære, udechifrerbare heliumvokaler, hvor man virkelig kom langt ud i gakgakskoven. Farede vild på den gode måde.

Men Panda Bear og kompagni har stadig problemer med opbygning og struktur af en koncert. Der er simpelthen for mange og lange stunder mellem numrene, hvor der stemmes og ledes efter filer eller hvad det nu er de foretager sig, mens publikum mister koncentrationen. Hvor ballonen punkterer, og der igen skal arbejdes for at sende den i vejret. Der veksles for ofte mellem at være den finurlige kålorm med noget rigtig sjovt i vandpiben til at fremstå som Bambi på glatis.

Mod slutningen af den halvanden time lange koncert samlede alle trådene sig dog i en på en gang kakofonisk og kraftfuld finale. The Beach Boys på steroider møder The Flaming Lips i deres mest tummelumske hjørne. Det ændrer dog ikke ved, at oplevelsen nok havde været endnu større, hvis man havde kunnet lægge sig i græsset en svævende sommereftermiddag.