Drømmefangeren

Legenden Patti Smith fik lørdag aften taget til at lette på Gasværket i København. I aften skal hun gøre kunststykket efter med sin anden eksklusive koncert i København

Patti Smith var igen selve indbegrebet af nerve, nærvær og karisma ved besøget i København. (Arkivfoto: Getty Images)
Patti Smith var igen selve indbegrebet af nerve, nærvær og karisma ved besøget i København. (Arkivfoto: Getty Images)

Patti Smith, Gasværket, København, lørdag den 15. november

Den både kunstnerisk og publikumsmæssigt succesfulde dokumentarfilmfestival CPH:DOX fik en passende markant afslutning med besøg af ikonet og legende Patti Smith, der fylder 62 år næste måned, men stadig er så vital og aktiv som nogensinde.

Hun var her, der og alle vegne i løbet af festivalens sidste dage, men ikke mindst stod hun på scenen i Gasværket lørdag aften med en eksklusiv solokoncert. I aften gentages succesen.

Seancen blev indledt med Steven Sebrings to timer lange dokumentarfilm 'Patti Smith: Dream of Life', hvor Sebring gennem 11 år med sit 16 mm kamera har fulgt Smith kloden over.

Et kærligt, intimt og poetisk portræt, der på ingen måde foregiver at være kritisk og tydeligvis er lavet på Smiths præmisser. Men det betyder så til gengæld også, at vi får lov at komme helt tæt på.

Blandt andet i nogen meget rørende scener, hvor Smith besøger sine forældre og pludselig bliver en lille skolepige igen. Eller et andet klip, hvor man ser Patti sidde og vise sine børns gamle babytøj frem. Det lyder måske mere privat, end det virkede.

Også fordi fokus for det meste er på Smiths karakteristiske kunstneriske vision, som tydeligvis handler om at skabe sin egen tilværelse på sine egne præmisser. At gøre selve sit liv til et kunstværk, for nu at udtrykke det lidt firkantet. Eller blot om at leve alle sine dage fuldt ud.

Søgende sjæl
Hun er på mange planer selve billedet på drømmen om frihed og den konsekvent søgende sjæl, der ind i mellem har det med at klinge lidt hult, men i Smiths tilfælde giver fuldstændig mening.

Digter, rocksanger, datter, mor, politisk aktivist og meget mere. Det hele flyder sammen til eksemplarisk hele, hvor det ikke længere giver mening at skelne mellem de forskellige roller.

Derfor var effekten også nærmest chokerende, da der under rulleteksterne tændes en spot, og Patti Smith så står lyslevende på scenen med en guitar om halsen.

Som om hun var trådt direkte ned fra lærredet. Og derefter straks gav sig i kast med en improviseret hyldest til København, der trak spor tilbage til barndommens læsning af H.C. Andersen eventyr og frem til Christiania og Ungdomshuset.

Det var måske nok mere velment end egentlig kønt, men meget godt i tråd med hele Smiths projekt.

Dernæst fik vi en håndfuld regulære sange bl.a. 'Beneath a Southern Cross', 'My Blakean Year' og 'Wing' og ikke mindst en helt forrygende a capella version af hendes eneste regulære hit 'Because the Night', som jeg sværger fik taget til at lette sig på Gasværket.

Dream, Baby, Dream.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere

Thomas Treo skamhører

1.Clipping: 'There Existed an Addiction to Blood' (Sub Pop-album/Ude 18. oktober)
2.The Mavericks: 'Play the Hits' (Mono Mundo-album/Ude 1. november)
3.The Good Ones: 'Rwanda, You Should Be Loved' (Anti-album/Ude 8. november)

Rune Melchior Sjørvad skamhører

1.Big Thief: 'Two Hands' (4AD-album/Ude nu)
2.Trentemøller: 'Obverse' (In My Room-album/Ude nu)
3.Allah-Las: 'Lahs' (Mexican Summer-album/Ude nu)
Mest læste på ekstrabladet.dk
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere