Prince versus kræmmersjælene

Igen blev en potentielt stor musikalsk oplevelse skæmmet af umulige publikumsforhold

Prince på Skanderborg Festival. (Foto: Rasmus Baaner)
Følg Musik
Følg Koncert-anm.

Prince, Bøgescenerne, Skanderborg, 7. august

Ja, undskyld, men lad mig tillade at starte med et surt opstød. Den engang så hyggelige Skanderborg Festival har år efter år fået vokseværk, efterhånden i sådan en grad, at de få virkelig store navne, som man har på plakaten, sjældent er særligt behagelige oplevelser. Det har været et stigende problem, men aldrig har jeg oplevet det så grelt som her til aften med Prince, der er årets absolutte trækplaster.

Godt nok har man udvidet området omkring Bøgescenerne en anelse, men da vi jo befinder os i en skov, har den slags i bogstaveligste forstand en naturlig begrænsning, med mindre man ligefrem fælder nogle træer. Hvilket man vist ikke må. Og når man så sætter armbånd på 53.400 mennesker, og mindst 90 procent af dem skal se superstjernen (da der ikke er nogle reelle alternativer), så har man balladen.

Køb festival-fadøl med dit armbånd

Højst en tredjedel har noget, der blot minder om optimalt udsyn til scenen, mens resten er henvist til storskærme og dårlig, lav lyd. Og det er jo ikke derfor, man går til koncert. Det fører til endeløs asen, masen og skubben samt en masse frustrationer, og da sikkerhedsforholdene på pladsen er stort set ikke-eksisterende, er det egentlig et under, at det endnu ikke er gået helt galt. Hvilket man så i aftes delvis kunne takke Prince og ikke arrangørerne for.

Masser af tråd
Hvis han lige som Thomas Helmig før ham havde leveret en veritabel hitparade, så publikum var eksploderet i ekstase, tør jeg slet ikke tænke på, hvad der var sket. Men Prince – der ikke uden grund var forklædt som Jimi Hendrix-klon – var sammen med pigetrioen 3rdeyegirl i den grad i guitarhumør. ’I love my guitar, more than I love you’ kunne sagtens være seancens mantra, for den stod på tråd i endeløse baner, mens der var langt mellem de åbenlyst genkendelige slagnumre som ’Let’s Go Crazy’, ’Rasberry Beret’, ’Sign O’ the Times’ og ’Nothing Compares 2 U’ med flere, der tilmed som regel blev serveret i radikalt omarrangerede versioner. Hvilket tog en del luft ud af festballonen.

Prince - nu som krøltop

Den 55-årige frontfigur var skam i ualmindeligt veloplagt og funky humør, og han rummer som bekendt mere musikalitet i en enkelt krølle på sin afroparyk end samtlige afgangselever fra landets rytmiske aftenskoler tilsammen, men han kender på godt og ondt ikke begrænsningens kunst. Han lader sig i den grad rive med af musikken, hvilket resulterede i både sublime stunder, men også ørkesløse passager af lir undervejs i løbet af de to timer og et kvarter som forestillingen varede. Men sådan plejer det jo at være under en Prince-koncert.

Fysisk ubehageligt
Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det egentligt ret intime og nærværende show kunne have fungeret perfekt under mere optimale rammer. For de første tre kvarter, hvor jeg havde tilkæmpet mig en rimelig plads, var en ganske medrivende oplevelse, men da blæren så krævede sit, og det var komplet umuligt igen at komme blot i nærheden af scenen efter endt mission, blev det en noget tam oplevelse. Som jeg altså delte med langt størstedelen af de fremmødte.

Igen tabte musikken til kræmmersjælene, og man undrer sig endnu engang over, hvor tarvelige og decideret fysisk ubehagelige forhold det musikelskende publikum finder sig i. Hvis man bød teater- eller biografgængere noget, der blot mindede om lignende trængsler, ville de jo aldrig vende tilbage. Men det gør vi jo gang på gang, dumme som vi er. Skam jer, Skanderborg. Det kan I sgu ikke være bekendte, uanset hvor meget I så griner på vej hen til banken. Smukfest, min bare r...

Rekordstort musikbudget på Skanderborg

Mere fra Ekstra Bladet+

'Tøsedrengen'