Aphex Twin overraskede igen

Som hovednavn på festivalen Strøm leverede den elektroniske ener forsonlig fest lørdag nat

Aphex Twin alias Richard David James - imponerede med måde. (Foto: Rumle Skafte)
Aphex Twin alias Richard David James - imponerede med måde. (Foto: Rumle Skafte)

Aphex Twin, Tap 1, København, Strøm, lørdag 20. august

The Orb, Enghaveparken, København, Strøm, fredag 19. august

Det var satans!

Aphex Twin alias Richard David James er notorisk berygtet for sine foruroligende, konfrontationslystne og diabolske tendenser, men som hovednavn på Københavns elektroniske musikfestival, Strøm, var genrens vel nok mest markante navn siden Kraftwerk såmænd nærmest imødekommende.

MESTERWERKER AUS DÜSSELDORF

Og dermed overrumplede utilregnelige Aphex Twin igen. Det var bare ikke lige på den facon, man havde forventet, men det er jo det, der gør ham uforudsigelig.

Lydmæssig nydelse
Den rødmossede pioner, der er opvokset i Sydengland, gik på scenen lørdag nat klokken 01.20, og klædt i sort T-shirt og sippende til en dåseøl stod han tilbagetrukket i mørke, mens laserlys skar Carlsbergs massive Tap 1 over.

Salens knap 4400 publikummer blev vidner til et ganske konventionelt men også formfuldendt og stilrent sæt fra Aphex Twin, der indledningsvis benyttede noget så almindeligt som både soulvokaler og minsandten rytmespor, der bestemt forekom at stamme fra Depeche Modes ’Never Let Me Down Again’.

TIDLØS MODE

Gennem 90 uafbrudt levende minutter var Aphex Twin i konstant bevægelse tilsat en mesters elegante, ubesværede og overlegne flair, men selv om hans optræden var en lydmæssig nydelse, så savnede man måske nok flere radikale idéer og nye påfund fra den fremtidsforskende excentriker, der virkede indhentet af nutiden.

En komisk gimmick
Langsomt fik han aktiveret bentøjet hos den noget stenede forsamling, der i det relativt dansable show blev afstraffet i en snerrende ond passage mod slut, hvor nederdrægtigheden i Aphex Twins beats pludselig slog nådesløst igennem under hans første danmarksbesøg i 14 år.

James fyldt 40 i torsdags, og måske skulle han lige bevise, at han trods alderen bestemt ikke er blevet helt harmløs.

SELVMORD AF SUICIDE

Outsiderens perverse humor er også intakt, for det æstetiske billedbombardement på storskærmene flakkede ganske muntert, da blandt mange andre Olsen Banden, Frederik & Mary, Kim Larsen og Katja Kean pludselig blev blæst op i kæmpestørrelser med Aphex Twins karakteristisk fordærvede fjæs som substitut for nationalklenodiernes ansigter.

En komisk gimmick, der dog også understregede, at den gode James flirtede med folkelige tilbøjeligheder på ugelange Strøms sidste nat.

Fordragelige The Orb
Ifølge arrangørerne har der samlet været over 30.000 mennesker til festivalens arrangementer, men et andet topnavn, The Orb, havde svært ved at fylde pladsen i Enghaveparken tidligt fredag aften, hvor den engelske duo hyggede med deres banebrydende ambient house.

20 år efter debutalbummet ’The Orb’s Adventures Beyond the Ultraworld’ virkede Alex Paterson og Thomas Fehlmann som noget bedaget selskab, men nostalgien pulserede med en vis fordragelig varme, og navnlig mens gruppens fascination af dub vuggede blidt under lydbilledet, kunne man abstrahere fra, at The Orb var programsat enten alt for tidligt eller alt for sent.

GAMLE MÆND MED NYE KREDSLØB

Da veteranerne sluttede med ’Little Fluffy Clouds’, trak mørke skyer sig sammen over Vesterbro, og på det tidspunkt troede man, det var fordi, Aphex Twin lige var landet.