Skuffende stortalent

Earl Sweatshirt underpræsterede på den vellykkede nye Avalon-scene

Earl Sweatshirt prøvede desværre at køre den hjem på klicheer. (Foto: Klaus Bo Christensen)

Earl Sweatshirt, Avalon, Roskilde, 3. juli

Earl Sweatshirt med det knap så mundrette borgerlige navn Thebe Neuroda Kgositsile, der udspringer af det banebrydende hiphop-kollektiv Odd Future Wolf Gang Kill Them All, gjorde sig mere end bemærket allerede som 16-årig med debutalbummet ’Earl’ (2010). Kort tid efter at udspillet havde vakt en masse furore på nettet forsvandt Earl/Thebe dog tilsyneladende fra jordens overflade.

Det viste sig senere, at knægten var blevet sendt på det man i gamle dage kaldte opdragelsesanstalt på Samoa af sin mor, men han vendte dog heldigvis tilbage til musikken igen. Bl.a. via en gæsteoptræden på Frank Oceans populære debut ’channel ORANGE’ (2012) og siden med sit andet udspil i eget navn, ’Doris’ (2013), der hører til blandt de senere års bedste og mest betydningstunge hiphop-album .

(Foto: Claus Bjørn Larsen) DK MusikNYT - 3. jul. 2014 - kl. 18:46 Første mand ved Orange: Bedre end juleaften

Måske knap så aggressiv som på debuten, men bestemt lige så utilpasset. En stribe overraskende velreflekterede sange med afsæt i sin egen faderløse opvækst formuleret med ærefrygtindgydende komplekse rim og ordspil på en bund af stenede beats og knasende lydbilleder. Som uden sammenligning i øvrigt godt kunne minde om ånden fra Trickys legendariske debut ’Maxinquaye’.

Se også: Roskilde-hovednavn aflyser

Men Sweatshirts åbningskoncert på den nye og ret vellykkede Avalon-scene foran en overraskende stor skare, understregede, at hans kringlede kompositioner gør sig bedre i hovedtelefoner end på en støvet festivalplads. I hvert fald når de bliver afleveret så fantasiløst med blot en dj som ledsagelse og de evindelige hiphop-ritualer med håndtegn og ’make some noise, motherfuckers’ – ja, I kender møllen.

Det er lidt for tidligt i karrieren at forsøge at køre den hjem på så rutinepræget en præstation. Skuffende.