Pet Shop Boys i Hakkebakkeskoven

Den ærkebritiske duo leverede varen med både homo-humor, visuelt overskud og en række eksemplariske sange i festklædte gevandter

60-årige Neil Tennant lød faktiks bedre end han gjorde for ti år siden på Bøgescenerne. (Foto: Jonas Olufson)
Følg Musik
Følg Koncert-anm.

Pet Shop Boys, Bøgescenerne, Skanderborg, 7. august

Modsat onsdagens falskmøntner 50 Cent gjorde torsdagens internationale hovednavn Pet Shop Boys præcis, hvad man kunne forvente af dem. Nemlig leverede varen. Hverken mere eller mindre. Men med 33 år i manegen var der nok heller ikke nogen, der havde forventet noget banebrydende fra den kant.

De stod også på selvsamme scene for præcis 10 år siden (på dato), og hvis man skal være lidt hård kunne man sige, at der siden ikke er tilført mange musikalske landvindinger. Men sætter var ikke desto mindre bygget op med nogenlunde lige mange eksempler fra de seneste fire aktive årtier, og selv om der nok var flest der kunne synge med på de gamle klassikere faldt det senere materiale bestemt ikke til jorden.

Mads Langers musikalske sovepuder

Der var snarere tale om en teaterkoncert end en traditionel koncert med stor vægt på det visuelle (i form af diverse videoprojektioner) og to meget aktive dansere, der gav dem som både minoutaurere (mennesker med tyrehoveder), sølvpapirsklumper på kængurustylter, rytmiske lampeskærme, narrehatte og meget andet godt. Mens d’herrer Neil Tennant og Chris Lowe startede seancen iført kostumer, der fik dem til at ligne Fugl Fønix’ forpjuskede unger.

Tennant skiftede undervejs ekstravagante kostumer så mange gange, at selv Cher ville have svært ved at følge med og han ligner med årene efterhånden mere og mere en (endnu mere) skaldet version af Elton John. Stemmen var til gengæld i påfaldende god form – langt bedre end den har været længe. Faktisk så god, at man ind i mellem var i tvivl om, hvor live vokalen egentlig var. Lige som det som altid også er ret tvivlsomt, hvor meget Lowe ’spiller’ selv i løbet af sådan en koncert.

TV: Smukfest hjælper med at score

Men betyder det noget? I Pet Shop Boys’ tilfælde egentlig ikke, for selve showet er klart det primære, bygget op over en ret imponerende række af sange, der som få andre formår at sammensmelte samfundskritik, (køns)politik, humor og almindelig afsind på en måde som stort set ikke andre hverken før eller siden. Tak for det. Og hvis formkurven holder skal de være nok så velkomne igen i 2024.

Erotiske Peter Mygind stønnede og skreg

Mere fra Ekstra Bladet+

LIGE NU