Pur perfektion

Tina Dickow er ulastelig god - på godt og ondt

Tina Dickow er pladeaktuel om få uger, men valgte dog at satste på de sikre kort på Skanderborg. (Foto: Jonas Olufson)

Tina Dickow, Bøgescenerne, Skanderborg, 8. august

De senere dage er det sket noget usædvanligt hjemme i matriklen på Christianshavn. Jeg har råspillet den kommende plade med Tina Dickow 'Whispers’. Oven i købet helt frivilligt. Og det er vist aldrig sket før. Ikke at jeg noget imod Dickow, overhovedet, Det har bare aldrig rigtig sagt mig det store. For glat, for pænt, for kalkuleret. Men på den kommende plade er der kommet nogle sprækker og et rum ind i musikken, som i den grad klæder den. Tina Dickow har med andre ord lavet sin uden sammenligning hidtil bedste plade.

Så den havde jeg glædet mig til at høre luftet i levende live på Skanderborg, hvilket ville være ganske naturligt, da der kun er et per uger til den ligger i butikkerne. Men sådan skulle det ikke være. Dickow er åbenbart enten for høflig eller behagesyg til at præsentere sit publikum for noget de ikke kender i forvejen, så det blev blot til et par enkelte smagsprøver i form af ’Drifting’ og 'Someone You Love'.

Emotionelt jordskælv

Ellers stod den på ren hitparade spillet til ulastelighed af Dickow og de seks dygtige musikere (her i blandt ægtefællen Helgi Johnsson på sang, keyboards og trombone) med en uadvendthed og et drive, som jeg ikke har hørt hos hende før. Ja ’Paper Thin’ var nærmest rock’n’roll. Af den mere velfriserede slags, men ikke desto mindre et klædeligt nybrud.

Der var ikke en finger at sætte på noget som helst. Alt blev udført til UG med både kryds og slange. Men det var netop også problemet. Det virker simpelthen som om Dickow på forhånd prøver at regne ud, hvad det er publikum gerne vil have, og så giver hun dem præcis det. Eneste overraskelse var faktisk, da Carl Emil Petersen kom ind på scenen til en version af Ulige Numres nyklassiker ’København’ (der selvfølgelig fulgte lige efter Dickows egen ode til hovedstaden, ’Copenhagen’). Og en dag, hvor man får lov til at høre den hele to gange fra Bøgescenerne, kan selvfølgelig ikke gå helt galt.

Strømførende morgensange i modlys

Så ja, det var pænt, nydeligt og meget, meget dygtig gjort. Men også en anelse kedeligt. Jeg glæder mig dog stadig til at komme hjem fra skoven og høre ’Whispers’ igen, og vil stadig sætte min lidt til, at den indvarsler en lidt mindre renskuret tone i Dickows ellers så upåklagelige univers. Så kan det faktisk godt gå hen og blive rigtig interessant.

Rifbjerg deler stor kulturpris med ghettorapper

Seneste nyt

Mit EB