Astronaut nødlandede på Amager

Kosmisk kaostrip med Daniel Lanois, der slingrede vildt gennem rumtosset koncert

Daniel Lanois - den  canadiske tusindkunstner giver koncert på Posten i Odense onsdag 8. april. (Arkivfoto: All Over)
Daniel Lanois - den canadiske tusindkunstner giver koncert på Posten i Odense onsdag 8. april. (Arkivfoto: All Over)

Daniel Lanois, Amager Bio, København, tirsdag 7. april

Hvad er din bedømmelse?
Tak - Du har givet

- Jeg vil nå en anden dimension, proklamerede Daniel Lanois tidligt i Amager Bio.

Og man må sige, han prøvede. På flere måder. Af og til lykkedes det faktisk. Andre gange gjorde det slet ikke.

Se også: Mesteren er meget langt ude

Den 63-årige canadier er mest kendt som mesterproduceren af hovedværker med blandt andre Bob Dylan, Emmylou Harris, Peter Gabriel og U2, men sangskriveren har også skabt en lille stribe stemningsmættede pragtværker i eget navn.

På sidste års knap så prangende ’Flesh and Machine’ eksperimenterer Lanois med en mere elektronisk sound, der fungerer med svigtende held som en overbygning på de ambiente plader, han i første halvdel af 1980’erne kreerede i samarbejde med sin mentor Brian Eno.

Computer gik ned
’Flesh and Machine’ forsøger at kombinere mennesket med maskinen, som titlen jo mere end antyder, og fremgangsmåden prægede også den velbesøgte koncert i København, der dog blev mindst ligeså kaotisk, som den var kosmisk.

Maskinen meldte sig ud i starten, hvor Lanois’ computer gik ned, men mennesket virkede heldigvis, så mens et par teknikere stod med hovederne nede i teknikken, så tog Lanois sin gyldne Les Paul over skulderen og improviserede flotte udgaver af sine pragtfulde folkesange ’The Maker’ og ’Jolie Louise’.

Uden at have samme emotionelle pondus var de beats-baserede instrumentalnumre imidlertid i overtal, og det klædte flere af dem, at de blev udstyret med tunge dub-effekter. 

Fabelagtig trommeslager
Lanois spillede en del pedal steel på vanlig poetisk vis, men hans trommeslager Kyle Crane var lige ved at sjæle showet med en vildt imponerende timing og teknik. Han var både menneske og maskine. Den unge mand optrådte simpelthen som en besat, og man skulle tro, han var til optagelsesprøve på ’Whiplash 2’.

Så man savnede faktisk slet ikke Lanois’ nogenlunde faste trommeslager, fænomenet Brian Blade, der såmænd dukkede op på bånd under en fornem version af ’I Love You’.

Se også: Fragmenteret Daniel Lanois

Bassisten Jim Wilson sang skønne harmonier på skæringen, og han stemte også i på en overdådig fortolkning af ’The Messenger’, der afsluttede en noget pudsig, men i glimt fremragende seance.

I 100 minutter var dimensionerne bestemt ikke helt, som de plejer at være på Amager.

2 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Musik
Seneste i Musik
Hent flere

Thomas Treo skamhører

1.Human Impact: 'Human Impact' (Ipecac-album/Ude 13. marts)
2.The Secret Sisters: 'Saturn Return' (New West-album/Ude 28. februar)
3.Honey Harper: 'Starmaker' (ATO-album/Ude 6. marts)

Rune Melchior Sjørvad skamhører

1.Andy Shauf: 'The Neon Skyline' (Anti-album/Ude nu)
2.The Wood Brothers: 'Kingdom in My Mind' (Honey Jar-album/Ude nu)
3.Wolf Parade: 'Thin Mind' (Sub Pop-album/Ude nu)
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere