Slægt udtalte tidligere på dagen til Ekstra Bladet, at de ’slår sig selv ihjel på scenen’, og det fremadstormende metalband ofrede sig så sandelig for sagen, da de sent lørdag pulveriserede Forbrændingen på Vestegnen i en underskøn massakre.
Kvartetten fra København cementerede sin nyvundne status som et orkester i dansk særklasse med et dæmonisk frådende sæt, der blæste rygmærkerne af genrens falmede cowboyveste.
Danmarks bedste band: Vi slår os selv ihjel
Slægt er et frisk pust med orkanstyrke, og de fremturer tilsat en indlevelse, målrettethed og seriøsitet, som er sjælden herhjemme på linje med en hvidhaj i en andedam.
Ungersvendene går ikke på scenen, de angriber den i en grad, der tydeligvis fremtvang respekt på det tætpakkede koncertsted i Albertslund, hvor fire danske bands indenfor black metal stillede op til Night of the Black Attack 2.0.
Ædelmetal fra dansk djævleyngel
Slægt har dog distanceret sig fra den grumme stilart på forårets fænomenale album ’Domus Mysterium’, som fletter elementer fra klassisk heavy metal, tidlig Metallica og sågar poetiske folkpassager ind i et sindrigt gennemarbejdet lydbillede.
Stortalenternes episke sangskrivning er bemærkelsesværdig sikker og ambitiøs for så relativt uprøvet et slæng, men også live mestrer kvartetten de imposant anlagte kompositioner med ufravigelig overbevisning, og navnlig nøglenumrene 'Egovore' og 'The Tower' var voldsomt imponerende.
Besættende.