Blondinen der ikke har det sjovere

Endnu en pænt kedelig aften med Tina Dickow, som var til at kende i København

Tina Dickow var på scenen i Falconer Salen fra klokken 21.00 til 22.40. (Foto: Finn Frandsen)
Tina Dickow var på scenen i Falconer Salen fra klokken 21.00 til 22.40. (Foto: Finn Frandsen)

Tina Dickow, Falconer Salen, København, onsdag 3. december

En kvinde blandt publikum kom med flere upassende udbrud fra Falconer Salens balkon her til aften, og det virkede endnu mere malplaceret, fordi dydigheden selv alias Tina Dickow stod på scenen.

Det var dog som om, at popsangerindens sagte fremturen langsomt lagde en dæmper på selv konferencecenterets eneste uhøflige gæst, og således blev roen etableret, og alt var, som det skulle være.

Næsten i hvert fald.

Tina Dickow - to gange 45 minutters poesipop i Odense Koncerthus. (Foto: Ole Frederiksen) Koncert-anm. Knap så kedelig Dickow

Dickow er nemlig stadig ikke en kvinde, der underbygger teorien om, at blondiner har det sjovere.

Tidligt i aarhusianerens 100 minutter lange optræden, der var den første af hele fire udsolgte siddekoncerter i Falconer Salen, spillede hun ’Craftsmanship and Poetry’, og der er da en del af begge dele i hendes sangsnedkeri, men hun leverer det jo med en ortodoks nonnes løssluppenhed.

Alt forekom indstuderet, koreograferet og så nøje tilrettelagt, at der generelt ikke var noget liv i de velmenende toner, der blev sendt fra rampelyset tilsat en nærmest umenneskelig pletfrihed.  

Melankoli fra IKEA
Dickows seneste sovepille i albumform, ’Whispers’, fortsætter hendes tendens til at blive lidt mindre kedelig for hver plade, men fortsætter hun fremgangen i samme tempo, skal hun altså lave 50 skiver, før det for alvorlig bliver interessant.

Ikke desto mindre var tre numre fra ’Whispers’ symptomatisk seancens mest vellykkede, og der var tiltrængt dynamik i nyhederne ’Someone You Love’, ’You Don’t Step Into Love’ og pladens titelnummer.

Dickows islandske husbond, Helgi Jónsson, er en gevinst for konens scenekunst, og med sikker håndtering af både tangenter, et horn samt en banjo farvede musikeren lydbilledet ganske smagfuldt.

Tina Dickow fik opbakning af en trio, der talte ægtefællen Helgi Jónsson. (Foto: Finn Frandsen)
Tina Dickow fik opbakning af en trio, der talte ægtefællen Helgi Jónsson. (Foto: Finn Frandsen)
 

Da Dickow sang ’Quarter to Forever’ og ’Open Wide’ solo, var det derimod som at se maling tørre, og til tider skulle man tro, hun havde købt sin melankoli i IKEA.

’Sacre Coeur’ kunne slet ikke bære et melodramatisk arrangement, hvor sangerindens knap så overvældende stemmepragt druknede, men så slap vi da for hendes akavede, amerikanske accent et øjeblik.

Tina Dickow spillede i sidste uge på Smuk Fest i Skanderborg. (Foto: Jonas Olufson) DK MusikNYT Dickow: Skal vi høre mit nye album sammen?

Ingen andre kan nok synge ’fucking’ så tåkrummende akavet, som Dickow gør det i ’Drifting’, og hendes karriererådgiver burde nok overvejere, at rådgive hende til at synge på aarhusiansk, der måske ville kunne tvinge noget naturligt nærvær frem i de kærlighedssange, som simpelthen fremstår for uvedkommende på udenlandsk.

Hun er stadig hverken dårlig eller god, men hun er godt nok kedelig.

1 af 4 Tina Dickow. (Foto: Finn Frandsen)
2 af 4 Tina Dickow. (Foto: Finn Frandsen)
3 af 4 Tina Dickow. (Foto: Finn Frandsen)
4 af 4 Tina Dickow var på scenen i Falconer Salen fra klokken 21.00 til 22.40. (Foto: Finn Frandsen)
0 kommentarer
Vis kommentarer