Brølende mastodont

Mastodon skræmte publikum væk fra Roskildes hovedscene med tumultarisk tordenmetal

Troy Sanders fra Mastodon, der leverede en kraftpræstation. (Foto: Thomas Lekfeldt)
Troy Sanders fra Mastodon, der leverede en kraftpræstation. (Foto: Thomas Lekfeldt)

Mastodon, Orange, Roskilde Festival, fredag 1. juli

Efter The Raveonettes’ sjaskede sæt på Orange landede Mastodon samme sted med en helt anderledes effekt, og det var sateme befriende.

Gruppen fra Atlanta, Georgia mønstrede den pondus og præcision, som danskerne sørgeligt savnede, og selv om Mastodon trak årets hidtil mindste publikumsantal på hovedscenen, så havde kvartetten ingen problemer med at fylde Orange rent musikalsk.

Måbende overlegent
Orkesteret mestrer en tumultarisk og vildt ekvilibristisk tordenmetal, der tilsat radbrækkende temposkift og episke tendenser er voldsomt påvirket af 1970’ernes såkaldt progressive rock.

DRABELIGT SVÆRDSLAG

En disciplin, som stiller store krav til musikernes kunnen, hvilken er måbende overlegen hos Mastodon, der nærmest rasede deres komplekse numre ud med en sjælden blanding af urkraft, finesse og såmænd poesi.

I slængets svimlende centrifuge er der ikke mange faste holdepunkter at klamre sig til, og af og til ville man ønske, Mastodon skruede lidt ned for ambitionerne og op for deres momentvist medrivende riffs og grooves, men gjorde de det, så ville de jo ikke være Mastodon.

Imponerende.

1 af 4 Troy Sanders i orkanens øje for massive Mastodon. (Foto: Thomas Lekfeldt)
2 af 4 Troy Sanders - bassisten holdt tungen lige i munden. (Foto: Thomas Lekfeldt)
3 af 4 Mastodon - ekvilibrisme med både poesi og pondus. (Foto: Thomas Lekfeldt)
4 af 4 Troy Sanders fra Mastodon, der leverede en kraftpræstation. (Foto: Thomas Lekfeldt)
0 kommentarer
Vis kommentarer