Rosanne Cash er Tønders ubestridte hovednavn, og den status kunne hun sagtens leve op til i bedste sendetid på festivalens anden aften.
61-årige Cash leverede nænsomme smæk for alle skillingerne i Telt 1, der passende var fyldt til det fornemme besøg.
Kapacitetens ikoniske far, Johnny Cash, udsendte nogle af sine stærkeste album i karrierens efterår, og det samme gør datteren, der indkasserede hele tre Grammyer for hendes seneste værk, ’The River & the Thread’, som udkom tidligt i 2014.
Samme år turnerede hun med pladen herhjemme, men den slags begivenheder kan sagtens tåle en gentagelse, og albummets maleriske beskrivelse af de amerikanske sydstater fremstod ekstra nærværende på festivalen, hvor det også er varmt, maden tillige er fed, og adskillige gæster er overvægtige.
Kærlige spydigheder
De rigt poetiske og døsigt vuggende sange fra ’The River & the Thread’ er der ikke meget fedt på, og Cash skar dem helt ind til benet i godt selskab med husbonden og topguitaristen John Leventhal.
Parret udvekslede kærlige spydigheder, da Leventhal begyndte et nummer i en forkert toneart, hvilket dog bestemt ikke var kendetegnende for duoens magtfulde professionalisme.
Cash er primært kendt som sangskriver, men hvis hun ikke skrev så udtryksfuldt, ville hun primært være kendt som sangerinde, for under teltdugen hang hendes krystalklare vokal og funklede over det siddende publikum.
Da Cash var teenager, fik hun en liste med essentielle countrysange af sin far, og dem indspillede hun et udsnit af på seks år gamle ’The List’. Fra det album imponerede Cash med kreative fortolkninger af blandt andre Hank Snows ’I’m Movin’ On’ og den klassiske mordballade ’Long Black Veil’.
Johnny Cashs sidste koncert i Jylland, der fandt sted i Aalborg anno 1997, var en smertefuld affære, hvor rebellen var afkræftet og konfus.
Hans ældste datter klarede det betydeligt bedre i den anden ende af Jylland. Og det er forhåbentlig ikke sidste gang, vi ser hende.
Tidløs klasse.