Dødens triumf: Historisk svensk aften

Det stilskabende metalband Entombed rejste sig monstrøst med symfoniorkester i Malmø

Entombeds opførelse af ’Clandestine’ blev optaget med henblik på udgivelse som koncertfilm og livealbum. Arkivfoto: MLK
Entombeds opførelse af ’Clandestine’ blev optaget med henblik på udgivelse som koncertfilm og livealbum. Arkivfoto: MLK

Entombed, Malmö Live Konserthus, lørdag 12. november

Hvad er din bedømmelse?
Tak - Du har givet

MALMØ (Ekstra Bladet): Entombed betyder ’begravet’. Men det er også lig med et af Skandinaviens væsentligste metalbands.

I Malmö Live Konserthus’ imposante rammer genopstod Stockholms foregangsmænd lørdag aften i en besætning med kapaciteterne Nicke Andersson, Uffe Cederlund og Alex Hellid.

Se også: Historisk svensk band gendannes

Aldrig har der vist været så mange sorte T-shirts, fedtede manker og lyseblå cowboyveste i et koncerthus. Fans var valfartet til Skåne fra så fjerne egne som Australien, USA og Tyrkiet, men i pausen blev der da fortrinsvis snakket svensk og dansk i baren. 

Nøjagtig på 25-årsdagen for udgivelsen af Entombeds navnkundige andet album, ’Clandestine’, opførte musikerne hovedværket som en dødssymfoni i to akter.

Det var overvældende. Det var usædvanligt. Det var historisk.

Djævlehorn fra dirigent
Første akt bestod af ’Clandestine’ udsat for Malmö SymfoniOrkester i ledtog med Entombed, der dog spillede andenviolin i symfoniorkesterets forbløffende kreative fortolkning af bandets intenst morbide sange.

Dirigenten Josef Rhedin rakte hånden i vejret og viste forsamlingen sine djævlehorn tilsat et triumferende smil, hvilket var betegnende for den dedikerede og usnobbede indsats, som Malmö SymfoniOrkester leverede.

Se også: Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!

’Clandestine’ blev fuldkommen genopfundet i nøje gennemarbejdede og dybt raffinerede arrangementer, hvor violinbuer overtog Entombeds riffs med nærmest eventyrlig effekt.

Gruen i gruppens uforsonlige dødsmetal fik strejf af pastoral skønhed, og det var en sjælden fornøjelse at opleve koret synge smukt om bloddryppende ondskab, afmagt og ødelæggelse uden at fortrække en mine.

De fræsende motorsave
I anden akt vækkede Entombeds tre banebrydende originalmedlemmer undergrundsklassikeren til live som kvintet med hjælp fra duoen Robert Andersson og Edvin Aftonfalk, der har en fortid i det ligesindede ensemble Morbus Chron.

I næverne på det garvede slæng lød ’Clandestine’ om muligt endnu bedre end vinylen fra 1991, hvor d’herrer ufatteligt nok var teenagere på radbrækkende hærværksmission som overordentlig talentfuldt djævleyngel.

Entombed i 1993, hvor slænget fra Stockholm havde LG Petrov ved mikrofonen. Foto: Earache
Entombed i 1993, hvor slænget fra Stockholm havde LG Petrov ved mikrofonen. Foto: Earache

Nicke Andersson har siden haft succes som frontmand i blandt andet rock’n’roll-grupperne The Hellacopters og Imperial State Electric, men det var fantastisk at se ham tilbage bag Entombeds trommer, hvor han drev vennerne frem med en blændende indsats.

Se også: Utrolig svensker: Han er rock'n'roll

Der var en drøjere tyngde og klædelig modenhed over svenskernes pondus, som blev penetreret af Hellid og Cederlunds guitarer, der stadig hviner med Entombeds stilskabende signatursound - fræsende motorsave.  

Den for genren ganske melodiske og velskrevne ’Clandestine’ opnåede også klassikerstatus på grund af albummets barbariske grumhed, som sangeren Robert Andersson havde absolut ingen problemer med at leve sig langt ind i. Han vred sig skrigende i smerte som en mand, der netop har fået stillet diagnosen dødelig halsbrand.

Se også: Volbeat banket på hjemmebane

Gennem tiden har Entombed været udsat for talrige udskiftninger i besætningen, og bandets navn er de senere år delvist blevet ødelagt af en intern kontrovers, som har bevirket, at veteranernes primære brøler, LG Petrov, nu står i spidsen for Entombed A.D., der i øvrigt besøger Aarhus og København senere på måneden.

Men der skal mere til at slå Entombed ihjel, og i Malmø cementerede og udbyggede de formatet på en særligt mindeværdig aften.

Forhåbentlig genopstår Entombed snart igen.

Entombed 2016: R. Andersson, Cederlund, Aftonfalk, N. Andersson og Hellid. Foto: Threeman
Entombed 2016: R. Andersson, Cederlund, Aftonfalk, N. Andersson og Hellid. Foto: Threeman
 

6 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere

Thomas Treo skamhører

1.Clipping: 'There Existed an Addiction to Blood' (Sub Pop-album/Ude 18. oktober)
2.The Mavericks: 'Play the Hits' (Mono Mundo-album/Ude 1. november)
3.The Good Ones: 'Rwanda, You Should Be Loved' (Anti-album/Ude 8. november)

Rune Melchior Sjørvad skamhører

1.Big Thief: 'Two Hands' (4AD-album/Ude nu)
2.Trentemøller: 'Obverse' (In My Room-album/Ude nu)
3.Allah-Las: 'Lahs' (Mexican Summer-album/Ude nu)
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere