En stjerne er genfødt

Martin fra 'X Factor' er en saga blot, velkommen til Saveus

Den 23-årige midtjyde Saveus afslørede, at der er meget mere i ham end 'Levitate Me'. (Foto: Tariq Mikkel Khan)
Følg Musik
Følg Koncert-anm.

Saveus, Jazzhouse, Kbh., 30. november

Martin Hedegaard fra Ørum vandt som 15-årig Michael Jackson-klon i i 2008 første sæson af 'X Factor', hvilket resulterede i albummet 'Show the World', der endte med at sælge i omegnen af 100.000 eksemplarer. Siden forsvandt han fra rampelyset, men har altså indtil videre stået for den første og  eneste musikalske succes, som tv-koncept har budt på.

At det så rent kreativt ikke var videre interessant, kan man næppe bebrejde en skoledreng. Men nu kan Martin, der så i mellemtiden er blevet 23 år og har skiftet kunstnernavn til Saveus (sandsynligvis for at lægge afstand til rollen som ham fra 'X Factor') så også bryste sig at, at være det hidtil eneste kunstnerisk spændende talent, som har afsæt i Blachman og kompagnis talløse lovprisninger af den ene middelmådighed efter den anden.

'X Factor'-Martin scorer internationalt topjob

For Martin brugte en del af pengene fra dengang på at investere i en musikalsk maskinpark, som han så har siddet derhjemme og lært at betjene, mens han ledte efter en stemme, han kunne kalde sin egen. Den fik verden så at høre i forbindelse med dette års P3 Guld, hvor han tilsyneladende ud af det blå (selv om nummeret faktisk havde ligget et stykke tid på nettet, uden at nogen havde opdaget det) optrådte med 'Levitate Me', der efterfølgende strøg til tops på diverse streaming- og downloadtjenester.

Danmark havde fået en ny popstjerne - igen med stor hjælp fra det licensfinansierede DR, som Saveus' pladeselskab må have haft med i deres aftenbønner lige siden. Men mit bud, er, at Saveus nok skulle have klaret sig uden statens hjælp (det havde blot taget lidt længere tid), for 'Levitate Me' er et ekstremt fermt sammensat popnummer og et indlysende hit, der afslørede, at Martin nok havde lyttet en del til den engelske, elektroniske, hvide soulsanger James Blake hjemme på ungdomsværelset.

Udsolgt! 'X Factor'-Martin hitter igen

Og nu stod han så på scenen ved sin første koncert i eget navn (der har været et par opvarmningsjob for britiske Years & Years forinden) i et udsolgt Jazzhouse i det indre København. Eller rettere sagt 'showcase', som det hedder i fagsprog, for han var kun på scenen i en god halv time, hvor han blot spillede syv numre.

Det store spørgsmål var selvfølgelig, om han havde flere trumfer i klasse med 'Levitate Me', at spille ud med. Og svaret er både ja og nej. For efter en hårdtslående instrumental, elektronisk intro fik vi et nummer (som muligvis hedder 'Sorry'), der snildt kunne lyde som en kommende single. Og det korte sæts sidste nummer havde umiddelbart også masser af potentiale.

Tre vindere ud af syv forsøg må siges at være et godt snit, og de resterende var på ingen måde dårlige. Måske bygget en anelse for meget op over samme læst - en sang- og keyboardbaseret intro, der så bygges op til et heftig crescendo med masser af beats, guitar og digital fernis.

Han synger godt og personligt, melodierne holder og arrangementerne er fyldt med lækre detaljer og en sans for dynamik, som bestemt ikke er alle forundt. Og efter sigende står han for det hele selv. Ganske imponerende og meget lovende.

'X Factor'-Martin er tilbage: Sådan lyder han nu

Eneste anke er faktisk et kompetent men lidt stift band med en meget bækken-glad trommeslager samt en guitarist med hang til lidt for mange klichétunge rock-riffs. Men det kan der jo justeres på undervejs. Jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre Saveus' egne versioner.

Men et band skal der jo til, hvis man vil ud over rampen, og det kom de i den grad. Læg dertil at Saveus/Martin fremstår som en gennemsympatisk performer, der faktisk er i det her game for musikkens skyld. Ham kommer vi til at høre meget mere fra. Måske det lige frem kan lykkes ham at overdøve Rasmus Seebach og Lukas Graham en dag. Man har jo lov til at håbe.

PS. Opvarmingsnavnet Emilie Ramirez, der spillede sin første koncert nogensinde og gør sig i inderlig, elektronisk R&B, gav også appetit på at høre mere. På alle måder en opløftende aften for dansk popmusiks fremtid.

Saveus spiller 2. december på Radar, Aarhus, 3. og 4. december i Lille Vega, Kbh. samt 7. december i Studenterhuset, Aalborg.

Mere fra Ekstra Bladet+

Hvis Herlufsholm var en muslimsk friskole ...