Fremtidens stemme

Duoen Ukendt Kunstner talte rent til det helt unge publikum i Skanderborg

Hans Philip fra Ukendt Kunstner vandt alles hjerter i Skanderborg. (Foto: Philip Davali)

Ukendt Kunstner, Bøgescenerne, Smukfest, 7. august

Det er altid en fornøjelse at følge et navn vokse, når man besøger en festival jævnligt. For blot to år siden spillede duoen Ukendt Kunstner i det lille P3-telt, og i år kunne de så indtage Bøgescenerne med bravur foran et ungt og stærkt dedikeret publikum. En anden sjov ting, som for alvor er blevet markant på Smukfest i år, er den ret tydelige opdeling, der er blevet mellem de to hovedsegmenter herude i skoven. Det ene er de helt unge - fra gymnasiealderen og et par år frem - og den anden er deres forældre, det vil sige 40+. Midtergruppen er stor set forsvundet.

Og det var selvfølgelig førstnævnte, der var mødt talstærkt op til knap så Ukendt Kunstner, bestående af produceren Jens Ole McCoy samt den gennemkarismatiske vokalist Hans Philip, der besidder den træfsikre kombination af umiddelbar charme, hård arbejdsindsats, oprigtig glæde, god attitude, en distinkt stemme samt stort sprogligt talent.  Samt humor og indsigt ej at forglemme.

Se også: Prince ultralight

At tale om en decideret gennembruds-koncert er nok at stramme den, da Ukendt Kunstner for længst har erobret både net og radiobølger med perler som 'Stein Bagger', 'Neonlys', 'Fortæl dem' og så videre samt sidste års langspiller 'Forbandede Ungdom'. Men det er (stadig) ikke hver dag, at de spiller for så mange og så begejstrede publikummer, og energien gik i den grad begge veje.

Ukendt Kunstner gør det i en slags elektronisk R'n''B, der godt kan minde svagt om internationale navne som Drake og The Weeknd, men giver genren helt egen klare Nørrebro-accent.

Se også: L.O.C. i selvsving

Musikalsk besidder de både fremdrift og punch samt et skarpt blik for detaljen samt et ikke ubetydeligt melodisk flair. Og både tekstmæssigt og personligt har Hans Philip en sjælden blanding af flabede gadedrenge manerer og en oprigtig, følsom side, der begge får frit løb. Tilsat kvindetække vil jeg tillade mig at formode. Så den får med både den kække 'Hun sagde' samt drømmen om 'Guld og diamanter', men der er også plads til den rørende og stærke hyldest til moderens utrættelige indsats på 'Dagligt brød' og fint sansede hjemstavnshymner som 'København' og 'Gennem byen'.

Ukendt Kunstner har den med andre ord allerede i rigt mål samtidig med at man har på fornemmelsen, at de kun lige er begyndt. Dem kommer vi til at høre meget mere til, tro mig.

Se også: Ny stjerne i Roskilde