Mads Langer virkede helt overasket, da han midt i sin turnestart pludselig udbrød til publikum:
- Det er som om, at sangene først kommer til live, når de møder jer.
Langer var ikke den eneste i salen, der var overrasket.
For det var nærmest forrykt, hvor langt bedre sangene fra højaktuelle ’Reckless Twin’ lød på Viften i Rødovre.
Studieversionerne er håbløst sterile, men der var nerve i numrenes liveudgaver, som blev løftet eftertrykkeligt af en professionel backingkvintet, der allerede fremstod solidt sammenspillet.
- Vi har stået fem uger i et øvelokale, meddelte Langer, og det kunne man sagtens høre.
En pinsel ved pianoet
Jyden åbnede levende, veloplagt og inspireret med nyhederne ’Daylight’, ’Blondie’ og ’Amy’, som endda indeholdt en sekvens af Amy Winehouses ’Rehab’.
’Cool in the Summer’ og ’Lonely Street’ fortsatte den på grænsen til sensationelt positive udvikling for Langer, der normalt har sløjere karisma end en træt roadie.
Man troede simpelt hen knap sine egne ører, og nu var alt da muligt. Desværre også at det 110 minutter lange sæt kollapsede.
Mads Langer på toppen af poppen
Sangene fra ’Reckless Twin’, der onsdag gik ind på 1. pladsen af albumlisten, blev afløst af en gumpetung omgang med ’Bringing Back Tomorrow’, og seancen punkterede helt, da Langer genfandt sit alt for velkendte bundniveau i form af fesne ’Fact-Fiction’.
Ekstranumrene var en lidelse at komme igennem.
Ved pianoet fremførte den 32-årige sangskriver først pinefulde solofortolkninger af melodramatiske ’Overgi’r mig langsomt’, som han oprindeligt skrev til Sanne Salomonsen, samt Sias hysteriske ’Chandelier’.
Herefter prøvede Langer ihærdigt at få folk til at gå hjem ved hjælp af en overlang ’The River Has Run Wild’, og det var befrielse, da ’3AM’ endelig sendte forsamlingen ud i mørket helt til sidst.
En grotesk forestilling, hvor en popdreng mandede sig op. Og blev en tøsedreng igen.