Ikke helt på toppen

Danske The Mountains havde svært ved helt at nå tinderne på Arenas store scene

The Mountains’ Michael Møller er en af landets bedste vokalister, men virkede ind i mellem meget alene på Arena. (Foto: Jens Panduro)

The Mountains, Arena, Roskilde festival, 4. juli

Han sagde det såmænd meget godt selv, sangeren Michael Møller: ’Det her er meget stor scene, når man blot har udgivet et enkelt album’. Og trioen The Mountains, der ud over Møller består af brødrene Fridolin og Frederik Nordsø på trommer og keyboards, gjorde så heller ikke opgaven nemmere for dem selv, ved at lade næsten halvdelen af sættet bestå af numre fra deres kommende, andet album.

Michael Møller (i midten) har sammen med tvillingebrødrene Frederik og Fridolin Nordsø lavet et forfriskende ambitiøst debutalbum. (Foto: Parlophone) DK Album-anm. Debut med luft under vingerne

Det lod det begejstrede publikum sig nu ikke mærke med. For igen at citere Møller: ’Det er sødt, at I forsøger at synge med på sange, I aldrig har hørt før’. Men hvis ret skal være ret, så havde The Mountains i år nok været bedre tjent med en tjans på en af de mindre scener, da de med deres skrabede (eller minimalistiske) sceneshow ind i mellem virkede meget alene deroppe på Arena.

Michael Møller og brødrene Nordsø gav i smukke, historiske rammer en fornem debutkoncert. (Foto: Per Folkver) Koncert-anm. En debut på toppen

Heldigvis har de i Møller en af landets absolut bedste vokalister, der kan fylde de fleste rum, såvel fysisk som mentalt. Og de bedste af deres sange – eksempelvis ’The Mountains’ samt den nye, lovende ’When We Were Kings’ – kan klare alle udfordringer. Den himmelstræbende elektropop i traditionen fra Pet Shop Boys og A-ha har dog før taget sig bedre ud i lidt mere intime opgivelser.