Ikoniske maskinmestre på autopilot

Driftsikkert Kraftwerk startede torsdag nostalgisk række af albumkoncerter i København 

Kraftwerk fremførte 'Autobahn' ved det første af hele otte albumshows i DR Koncerthuset. (Foto: Finn Frandsen)
Kraftwerk fremførte 'Autobahn' ved det første af hele otte albumshows i DR Koncerthuset. (Foto: Finn Frandsen)

Kraftwerk, Koncerthuset, København, torsdag 26. februar

Hvad er din bedømmelse?
Tak - Du har givet

Med vanlig sans for monumental adfærd spiller ikoniske Kraftwerk ikke mindre end otte stort set udsolgte koncerter i Koncertsalen i København.

De tyske pionerer leverer otte af deres album i kronologisk rækkefølge, og tidligt torsdag aften lagde veteranerne ud med hovedværket ’Autobahn’, der i 1974 var stærkt medvirkende til at manifestere Kraftwerk som den elektroniske musiks fædre.

Se også: Pragtwerker i tomgang

Kvartetten tonede frem i skikkelser af statiske maskinmestre foran en meget stor storskærm, hvor hvert nummer blev visualiseret med nærmest naivistiske animationer.

Publikum fik udleveret 3D-briller, men som under Kraftwerks show på Roskilde Festival i 2013, så var det faktisk sjovere at se på de bebrillede tilhørere end op på den noget effektløse skærm.

Blændende enkelhed
I forhold til festivalkoncerten virkede det dog betydeligt mere passende at opleve Kraftwerks minutiøse velvære fra et nogenlunde behageligt sæde, og selv om gruppens geniale og lettere komiske minimalisme efterhånden fremstår ret altmodisch, så blev det en ganske fornøjelig seance.

’Autobahn’ fyldte faktisk kun en fjerdedel af den to timer lange koncert, for efter en lidt afkortet udgave af milepælen serverede Kraftwerk en stribe klassikere med mere fra kataloget.

Sort Sols Lars Top-Galia var blandt publikum, der fik udleveret 3D-briller. (Foto: Finn Frandsen)
Sort Sols Lars Top-Galia var blandt publikum, der fik udleveret 3D-briller. (Foto: Finn Frandsen)

På især ’Das Model’, ’Computer World’ og ’Die Mensch-Maschine’ fungerede bandets simplicitet blændende, mens det hæmmede andre klenodier, når Kraftwerk eksperimenterede med at opdatere deres historiske sound.

Se også: Mesterwerker aus Düsseldorf

Et dårligt eksempel var ellers fantastiske ’Radioaktivität’, der blev udsat for et kikset disco-beat, men mesterværkets autentiske intro fremkaldte til gengæld gåsehud.

Man skal passe på med at pille ved perfektion.

1 af 4 Gode gamle Kraftwerk begyndte deres fire dage lange koncertrække lidt over klokken 19. (Foto: Finn Frandsen)
2 af 4 68-årige Ralf Hütter er eneste medlem, der er tilbage fra bandets oprindelige besætning. (Foto: Finn Frandsen)
3 af 4 Det historiske orkester har opført deres klassiske værker i flere af verdens metropoler. (Foto: Finn Frandsen)
4 af 4 Kraftwerk fremførte 'Autobahn' ved det første af hele otte albumshows i DR Koncerthuset. (Foto: Finn Frandsen)
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere

Thomas Treo skamhører

1.Leonard Cohen: 'Thanks for the Dance' (Columbia-album/Ude 22. november)
2.Martin Lind: 'Metanoia' (Hathor-album/Ude 22. november)
3.The Flaming Lips: 'The Soft Bulletin - Live at Red Rocks' (Bella Union-album/Ude 29. november)

Rune Melchior Sjørvad skamhører

1.Lucy Dacus: '2019' (Matador-ep/Ude nu)
2.School of X: 'Destiny' (Tambourhinoceros-ep/Ude nu)
3.Vetiver: 'Up on High' (Loose-album/Ude nu)
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere