Koncerthuset rockede ikke

Spids Nøgenhat var eneste opmuntrende indslag under 'P6 Beat Rocker Koncerthuset'

Guf og syrede Spids Nøgenhat var flyvende først på natten i Studie 2. (Foto: Per Lange)
Guf og syrede Spids Nøgenhat var flyvende først på natten i Studie 2. (Foto: Per Lange)

Nils Frahm, Koncertsalen, Koncerthuset, København, lørdag 7. december

Jonathan Johansson, Koncertsalen, Koncerthuset, København, lørdag 7. december

Steen Jørgensen & Sune Wagner, Studie 2, Koncerthuset, København, lørdag 7. december

Ulige Numre, Studie 2, Koncerthuset, København, lørdag 7. december

Spids Nøgenhat, Studie 2, Koncerthuset, København, lørdag 7. december

Ponyblod, Studie 4, Koncerthuset, København, lørdag 7. december

’P6 Beat Rocker Koncerthuset’ kaldte ungdomskanalen lørdagens seks timer lange arrangement i DR Byens imposante bygning, hvis hovedscene Koncertsalen dog ikke blev rocket ret meget af den udsolgte seances første navn, Nils Frahm.

Og det var ikke kun fordi, den 31-årige tysker ikke just spiller rock’n’roll, men også fordi, hans moderne blanding af klassisk og elektronisk kompositionsmusik var godt gammeldags kedelig.

Frahm opdaterer Jean Michel Jarre tilsat en mere nørdet og autentisk klingende æstetik, og som forbilledet formår han at være ganske dygtig og endnu mere irriterende på samme tid.

Se også: Fransk tosse i tomgang

Pianistens storladne minimalisme var egentlig grandios nok til at fylde det vældige rum, men muzakken fremstod uden nærvær, og visuelt indtraf det mindst uspændende øjeblik, da han daskede lidt til sit flygel med en toiletbørste.

Langt under halvdelen af de 1750 publikummer var mødt op til Frahm, og undervejs var der ligeså mange, der gik, som der var folk, der kom til.

Sart svensker og udynamisk duo
Det kneb også med gennemslagskraften for Jonathan Johansson, hvis hulbrystede melankoli og blegfesne popnumre den 33-årige romantiker fra Malmø aldrig fik forløst med effektivitet.

Hans sarte og spinkelt konstruerede kærlighedssange virkede overmatchede i det enorme rum, og trods tilstedeværelse og inderlighed blev det bare til for lidt for Johansson, der dog undtagelsesvist fik semihittet ’Aldrig ensam’ til at fungere semigodt.

Den ikke særligt festlige festivitas fortsatte ufortrødent med ikke at være festlig i Studie 2, hvor to af den danske rockscenes mest markante personligheder, Steen Jørgensen og Sune Wagner, til dagen havde sammensat et lille optrin.

Se også: Sort candyfloss fra The Raveonettes

Akkompagneret af blot Wagners akustiske guitar begyndte duoen lovende med en gedigen version af Will Oldhams ’Horses’, der lå godt til Jørgensens velkendte croon, men herefter gik det ned ad bakke.

Det lød som om, d’herrer havde brugt 20 minutter på at øve det blot 25 minutter korte sæt, og deres omgang med sange af Lou Reed og Gram Parsons var uinspireret.

Sort Sols ’Abyss’ savnede originalens elektriske drive, mens det småpludrende publikum meget sigende overdøvede Psyched Up Janis’ kendingsmelodi ’I Died In My Teens’.

Voksne crashede gymnasiefesten
Ulige Numre er et sympatisk bekendtskab, men ungersvendenes poetiske guitarpop virkede lidt for ubetydelig i Studie 2.

Gruppens begejstrede samspil overtrumfede drengenes fundamentale styrke, der ligger i lyrikken, som flakkede i et uklart og skingert lydbillede, der bestemt ikke gjorde oplevelsen mere essentiel.

Og SÅ SKETE DER ENDELIG NOGET! Efter timevis med middelmådighed rockede Spids Nøgenhat omsider Koncerthuset.

Det føltes som fem voksne stoddere, der crashede en gymnasiefest, da syrerockerne gik på scenen i Studie 2 med et svært psykedelisk tapet blafrende i baggrunden.

Trods en underlig mat stemning i det halvfyldte lokale spillede ensemblet beåndet, og tilsat bragende volumen var der en mere frigjort tone over gruppens sæt i forhold til deres optræden i Pumpehuset for nyligt.

Se også: Hatten af for de nøgne freaks

I front for Spids Nøgenhat viste Guf atter formatet som sanger og bandleder, og uden at blæse hjernen helt ud af kraniet var bandet aftenens eneste optrædende, som man ikke havde glemt inden, man nåede hjem.

Ponyblod sluttede af i Studie 4 lidt over klokken 2, og rapduoen var slet ikke værd at blive oppe for.

Se også: Længere ude end Langestrand

I sammenligning med sommerens forrygende debutalbum manglede Tue Track og Khal Allan elementær pondus og pladeproduktionens kreative lydcollage, der var afløst af en sound uden afgørende sammenhæng.

Sjældent har noget rocket så lidt som denne lørdag aften i Koncerthuset.

1 af 20 Spids Nøgenhat - som The 13th Floor Elevators, hvis de var fra Thy. (Foto: Per Lange)
2 af 20 Aftenens musikalske hovednavn - Spids Nøgenhat med Guf i front. (Foto: Per Lange)
3 af 20 Steen Jørgensen og Sune Wagner skuffede med meget kort sæt i Studie 2. (Foto: Per Lange)
4 af 20 Steen Jørgensen og Sune Wagner sang numre af blandt andre Lou Reed. (Foto: Per Lange)
5 af 20 Steen Jørgensen er aktuel med karrierens første soloalbum. (Foto: Per Lange)
6 af 20 Steen Jørgensen. (Foto: Per Lange)
7 af 20 Nils Frahm startede koncertrækken klokken 20.00 - der fortsættes til 02.00. (Foto: Per Lange)
8 af 20 Nils Frahm (Foto: Per Lange)
9 af 20 Nils Frahm (Foto: Per Lange)
10 af 20 Koncerthuset i DR Byen på Amager i København. (Foto: Per Lange)
11 af 20 Den svenske popsanger Jonathan Johansson i Koncertsalen. (Foto: Per Lange)
12 af 20 Den svenske popsanger Jonathan Johansson i Koncertsalen. (Foto: Per Lange)
13 af 20 Den svenske popsanger Jonathan Johansson i Koncertsalen. (Foto: Per Lange)
14 af 20 Den svenske popsanger Jonathan Johansson i Koncertsalen. (Foto: Per Lange)
15 af 20 1750 har købt billet til 'P6 Beat Rocker Koncerthuset', der er udsolgt. (Foto: Per Lange)
16 af 20 (Foto: Per Lange)
17 af 20 Ulige Numre gik på scenen i Studie 2 kort før midnat. (Foto: Per Lange)
18 af 20 Carl Emil Petersen i front for sympatiske Ulige Numre. (Foto: Per Lange)
19 af 20 Ponyblod var blodfattige som sidste navn på scenen. (Foto: Per Lange)
20 af 20 Guf og syrede Spids Nøgenhat var flyvende først på natten i Studie 2. (Foto: Per Lange)
0 kommentarer
Vis kommentarer