Labre popstjerner amputeret i Tivoli

Det udsøgte franske band Air blev seneste offer for Plænens håbløse koncertforhold

Nicolas Godin fra stilskabende Air, der opstod i Versailles udenfor Paris tilbage i 1995. Foto: Mogens Flindt
Nicolas Godin fra stilskabende Air, der opstod i Versailles udenfor Paris tilbage i 1995. Foto: Mogens Flindt

Air, Plænen, Tivoli, København, fredag 15. juli

Tivolis lydfølsomme naboer har indirekte ødelagt adskillige koncerter på Plænen gennem årene, og her til aften var den gal igen.

Det raffinerede franske popband Air fik også kun lov til at skrue op på 4, så selv om man stod blot tyve meter fra scenen, så blev duoens delikate repertoire nemt overdøvet, når et kærestepar blandt publikum diskuterede, om de skulle tage en ny selfie, eller den ottende egentlig var god nok.

Superstjerne skabte kaos i Tivoli

Nicolas Godin og Jean-Benoît Dunckel var blandt foregangsmændene i den franske poprevolution i slutningen af 1990’erne, men makkerparrets sarte detaljerigdom og forfinede melodiøsitet kom slet ikke til sin ret under de fornuftstridige koncertforhold.

Åbningsnumrene ’Venus’, ’Don’t Be Light’ og ’Cherry Blossom Girl’ drev forbi a la fjern elevatormuzak med Godins vocoder-vokaler som en noget fortærsket gimmick, og først midtvejs kom volumen på 5, så instrumentalnumrene ’Talisman’, ’Alpha Beta Gaga’ og ’Radian’ fik en vis svalende effekt.

Og kulørte lamper
Samtidig faldt mørket på, så man kunne få fornøjelse af både Airs minimalistiske scenografi og Tivolis kulørte lamper, der udgjorde en klædelig ramme om satirikernes på grænsen til kitschede univers.

Sidst i det 77 minutter korte sæt blev gruppens største hits, ’Kelly Watch the Stars’ og ’Sexy Boy’, dog leveret i ufikse versioner af det ellers velspillende makkerpar og deres to håndlangere.

Air er på turné med opsamlingen 'Twentyears', der udkom i juni. Foto: Mogens Flindt
Air er på turné med opsamlingen 'Twentyears', der udkom i juni. Foto: Mogens Flindt

Fundamentalt er Airs musik bare ikke velegnet til at blive opført live, hvor den mister sine altafgørende nuancer og luksuriøse klang, og hvis det endelig skulle være, så burde æstetikerne have været placeret i den fortryllende koncertsal for enden af Plænen til en helt anden billetpris.

Aphex Twin overraskede igen

Gruppens nostalgiske trip tilbage til fremtiden var dog den gratis entré værd, da Air som afskedsnummer pludselig skruede markant op for en herlig udgave af ’La Femme d’Argent’.

Den må selv naboerne have nydt.

Ifølge Tivoli var der 14.000 publikummer på Plænen til det franske visit. Foto: Mogens Flindt
Ifølge Tivoli var der 14.000 publikummer på Plænen til det franske visit. Foto: Mogens Flindt