Marie Key: Medina med tøj på

Tidens krøllede popsucces foldede sig herligt ud under udsolgt koncert i Albertslund

Marie Key - københavneren spillede to korte sæt på Forbrændingen. (Foto: Mogens Flindt)
Marie Key - københavneren spillede to korte sæt på Forbrændingen. (Foto: Mogens Flindt)

Marie Key, Forbrændingen, Albertslund, fredag 26. april

Mange af Marie Keys tekster og hendes nye elektroniske klange er så simple, at man ville kalde dem banale, hvis hun lignede Medina.

Men Key har både tøj på, humor, tendenser til dybde og frem for alt personlighed og mange medrivende melodier.

Sidstnævnte skabte tiltrængt dynamik i to korte sæt, da københavnerens stort set udsolgte forårsturné nåede til et propfyldt Forbrændingen i Albertslund, hvor sceneshowet ellers bogstaveligt talt var stillestående.

Lyden af 2012: De bedste danske

Key slap meget sjældent grebet i mikrofonstativet, men hun havde nu også godt fat i det publikum, der er vokset betragteligt i forbindelse med efterårets platinforgyldte gennembrudsplade 'De her dage', som stadig ligger på albumlistens Top 3 og naturligvis prægede hendes optræden.

Med hjælp fra successkivens producer Andreas ’Maskinen’ Sommer samt en trommeslager og en perkussionist fremførte hun successkivens sange i udgaver, der var meget tro mod studieversionerne.

Et nyt radiohit i ærmet
Navnlig popstjernens ’Landet’, ’Crowd’ og det afsluttende ekstranummer ’Uden forsvar’ er udtryk for sensibelt sangsnedkeri, der bare virker, og det virkede også som om, at mindst halvdelen af de 450 fremmødte havde lyst til at give Key et kram.

Måske mest fordi, de holder så meget af ’De her dage’, men nok også fordi hun ligner en, der trænger til det.

Marie Key løb med P3 Guldet

Verdenspremieren på den helt nyskrevne skæring ’Fryser med dig’ indikerede, at Key allerede har flere radiohits i jakkesættets ærmer, og så gjorde det knap så meget, at aftenens eneste ældre sang, akustiske ’Mormor’, fremstod noget naiv og malplaceret.

Key sang nærmest uvirkeligt perfekt i det der ejendommelige leje, hvor hun kommer til at lyde som en lidt træt 12-årig, men paradokserne, skævhederne og anti-karismaen får krøltoppen til at stritte herligt i en popverden præget af ensretning.

Et frisk pust i medvind.