Mere spøjst end godt

Internetfænomenet Future Islands mangler gode sange nok til at fastholde opmærksomheden

Samuel Herrings kropssprog er mindst halvdelen af fornøjelsen ved at se Future Islands. Og det er ikke helt nok. (Foto: Philip Davali)

Future Islands, Bøgescenerne, Smukfest, 8. august

Andy Warhol sagde engang, at der venter os alle 15 minutters berømmelse. Baltimore-bandet Future Islands behøvede dog blot cirka tre minutter for at sætte deres mærke. En optræden på 'The Late Show with David Letterman' i marts 2014, hvor kvartetten opførte deres dengang nye single 'Seasons (Waiting for You)', blev nemlig en viral sensation, der bredte sig på som en steppebrand via YouTube og diverse såkaldt sociale medier.

Se også: En stodderkonge i skoven

Ikke så meget på grund af sangens kvaliteter (selv om de bestemt heller ikke fejler noget), men primært på grund af frontfiguren Samuel Herrings mildest talt noget aparte performance, der mindede om en blanding af epilepsi-anfald, kosakdans, emotionelt sammenbrud og den pinlige onkels fordrukne svingom ved nevøens konfirmation. Det var på en sær måde så forfriskende uncool, at det sikrede ham øjeblikkelig stjernestatus.

Så efter at have udsendt tre album i relativ ubemærkethed, fik de pludseligt et massivt gennembrud med det fjerde af slagsen, 'Singles', og herhjemme optrådte de på sidste års Roskilde Festival lige som de kan melde udsolgt i Store Vega to gange senere på denne måned.

Se også: Smukfest: Seksstjernet funky fredag

Men nu stod den altså på Smukfests største scene, hvor fremmødet indledningsvis mildest talt var ganske sparsomt, men Herrings insisterende sceneoptræden og karakteristiske vokal, der gerne svinger fra lys falset til growl-lignende dybder i løbet af et splitsekund, fik efterhånden tiltrukket sig en del opmærksomhed. Han virker i det hele taget som en mand komplet uden filter, hvilket må siges at være et ganske befriende træk.

Se også: Shaka Loveless efter overfald: - Han ramte mig et par gange

Desværre har Future Islands ikke gode kompositioner nok til at fylde en hel koncert, og deres firserinspirerede synthpop ender desværre med at flyde ud i en noget anonym grød tilsat enkelt smørklatter såsom førnævnte 'Seasons...' (der er en skidegod sang), 'Back in the Tall Grass' og enkelte andre. Hvis bare det musikalske indhold havde været halvt så originalt som Herrings kropssprog, havde meget været vundet.