Mø som tiger i bur

Vildbassen spændte ben for sig selv med afdæmpet optræden i Koncertsalen

Mø alias 26-årige Karen Marie Ørsted virkede malplaceret i Koncerthuset. (Foto: Per Lange)
Mø alias 26-årige Karen Marie Ørsted virkede malplaceret i Koncerthuset. (Foto: Per Lange)

Mø, Koncertsalen, København, lørdag 17. januar

Hvad er din bedømmelse?
Tak - Du har givet

Der er en grund til, at Mø ikke arrangerede sangene på succesdebuten ’No Mythologies to Follow’ med strygere, blæsere og piano, for de fungerer bare bedre som boblende elektronisk pop.

Det understregede Mø, da hun firkantet sagt tog strømmen og fortolkede sit repertoire på mere afdæmpet vis under den første af tre stort set udsolgte optrædener i Koncertsalen.

Se også: Mø fik det pureste P3 Guld

Umiddelbart er det ellers forfriskende, at den populære og prisbelønnede fynbo omformer sine sange, for hun har efterhånden spillet dem i konventionel stil så mange hundrede gange, at hun snart må bide sig i fletningen af fortvivlelse.

Mø. (Foto: Per Lange)
Mø. (Foto: Per Lange)
 

Ikke desto mindre savnede man Møs sædvanlige gennemslagskraft og herlige energi, da hun lagde forsigtigt ud med tre stille numre, hvor den almindeligvis vildt spjættende popstjerne mindede om en tiger i bur.

Hitmageren kan synge, men hun pressede sin stemme unødigt, og den var skinger på flere skæringer og alt for dominerende i lydbilledet, der som så ofte før fremstod diffust og uldent på Koncertsalens balkon.

Løb rundt på balkonen
Mø vekslede mellem simple pianoarrangementer og numre, der blev udbasuneret med strygere, blæsere, trommer og guitar, hvilket var en god idé, for variationen var tiltrængt i løbet af en ellers noget stillestående seance.

Sangeren Nikolaj Manuel Vonsild fra When Saints Go Machine og Cancer var gæst på ‘Maiden’ uden den store effekt, og det blev hurtigt endnu en af de aftener i Koncertsalen, hvor det fornemme rum lægger en dæmper på festlighederne.

Mø. (Foto: Per Lange)
Mø. (Foto: Per Lange)
 

Publikum bestod fortrinsvis af høfligt klappende unge piger, som køber tøj samme sted som Mø, men undtagelsesvis kom der lidt løssluppen stemning mellem stolerækkerne, da idolet pludselig indtog balkonen under ’Pilgrim’.

Se også: DMA blev til DMØ

Flere gange under de 80 minutter fik Mø heldigvis bevist, at hun stadig er den uskolede spirrevip, som især danskerne er faldet for, og eksempelvis snakkede hun flere gange forgæves mellem numrene, mens folk klaskede håndfladerne mod hinanden, så man ikke kunne høre, hvad hun sagde.

Mø indtager enhver scene som om, hun ejer den, men Koncertsalen er altså ikke, hvor hun hører hjemme, og hun burde nok bare se at få lavet en ny god plade, snøre danseskoene og slippe dem løs et sted, hvor der ikke er stole på dansegulvet.

1 af 4 Fynboen startede klokken 20.15 og sluttede med to ekstranumre 21.35. (Foto: Per Lange)
2 af 4 Popstjernen er også på scenen i Koncertsalen søndag og mandag aften. (Foto: Per Lange)
3 af 4 Mø bevæger sig igen ret mærkeligt på flere af sommerens danske festivaler. (Foto: Per Lange)
4 af 4 Mø alias 26-årige Karen Marie Ørsted virkede malplaceret i Koncerthuset. (Foto: Per Lange)
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere

Thomas Treo skamhører

1.Pan American: 'A Son' (Kranky-album/Ude 8. november)
2.Underworld: 'Drift Series 1' (Caroline-album/Ude 1. november)
3.The Good Ones: 'Rwanda, You Should Be Loved' (Anti-album/Ude 8. november)

Rune Melchior Sjørvad skamhører

1.Big Thief: 'Two Hands' (4AD-album/Ude nu)
2.Trentemøller: 'Obverse' (In My Room-album/Ude nu)
3.Allah-Las: 'Lahs' (Mexican Summer-album/Ude nu)
Mest læste på ekstrabladet.dk
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere