Ny stjerne i Roskilde

Tirsdag bød både på vitalitet og varm luft over Dyrskuepladsen

Lord Siva hedder egentlig Brian og er fra Aalborg - det kan man heldigvis godt høre. (Foto: Philip Davali)

Lord Siva, Apollo Countdown, tirsdag 30. juni

THRKNGS, Apollo Countdown, tirsdag, 30. juni

Fay Wildhagen, Rising, tirsdag 30 juni.

Hvert år er der i det såkaldte warm-up program, der løber af stablen ude på campingområdet inden selve festivalpladsen lukker op, som regel et par navne der hvad publikumstække angår, lige så snildt kunne have været en del af selve hovedprogrammet. Sidste år var det bl.a. The Minds of 99 (der åbner Orange i år) og i 2015 var det i særklasse Brian fra Aalborg alias Lord Siva, der allerede inden han gik i gang, havde tiltrukket en mængde, som uden problemer kunne have fyldt Arena (festivalens næststørste scene).

Flankeret af produceren Carl Barsk og en bassist var kanutten da også behørigt overvældet over det store fremmøde, hvilket han ikke undlod at påpege - adskillelige gange. Han lod dog heldigvis ikke befippelsen gå ud over den energiske fremførelse, og selv om de selvreflekterende og melankolske sange fra de to ep'er egentlig egner sig bedre til at blive hørt hjemme på klubværelset i skumringstimen end på en stegende varm solskinseftermiddag, så lykkedes det ham faktisk at holde en pæn kadence gennem hele forløbet fra '100' til 'Drømme'. Så selv om vi måtte undvære Karl William på både '180' og 'Affiché', gjorde det knap så meget, da publikum alligevel skrålede med på hver eneste ord.

Se også: Sol og syre over Roskilde

Til gengæld var det ren forløsning, da Hans Phillip fra Ukendt Kunstner steg om bord på 'Fortæl dem' og Lord Siva bør nok arbejde lidt mere med sceneshowet næste gang han står foran 10.000 mennesker, men i bund og grund fik han understreget, at han har sin helt egen tone og bestemt er værd at holde øje med fremover. Så missionen må siges at være lykkedes.

De fleste var smuttet, da den danske trio ThrKngs (der blot er en krukket måde at skrive Three Kings på) indtog scenen med hjælp fra indpiskeren Kaku, der læste et 'digt' om sammenholdets styrke, der sikkert var oprigtig ment, men også fyldt med den slags humanistiske floskler, som man ret hurtigt bliver allergisk over for hernede.

Se også: Stoltenbergs datter lullede Roskilde i søvn

Det var dog tilgivet, da de tre konger (på keyboards, synths og trommer) sammen med en bassist og en guitarist gik i gang med 'All Hail', der lød som en blanding af Daft Punk og The Black Keys, og var de mest funky fem minutter, jeg endnu har hørt hernede. Til gengæld tabte de det lynhurtigt på gulvet igen, da denne Kuku igen kom på scenen med sine revolutionære klicheer fra Black Powers overskudslager, for derefter at overlade mikrofonen til Mads Bjørn på en forglemmelig semi-hymne inden de selv stemte i med en eller anden Air-inspireret sag, der dog mest lød som varm luft.

Norske Fay Wildhagen kunne trods gode takter ikke helt leve op til roserne fra hjemlandet. (Foto: Philip Davali)

Variation kan være meget godt, men det kan også blive for skizofrent,  så jeg søgte i stedet over broen mod Rising, hvor det norske stjerneskud Fay Wildhagen skulle optræde. Hun gør det i en slags opdateret folkrock midt mellem Florence + The Machine og Feist, men selv om debutalbummet 'Snow' har fået mange roser i hjemlandet og den blot 21-årige Wildhagen fremstod som en både sjov, sød, charmerende og energisk frontfigur, der tilmed spiller en ond spade, så var alle sangene bygget op over fuldstændig samme læst (stille/larmende/stille etc.) i nogle ret enslydende arrangementer (på trods af at besætningen talte både violin, cello, trompet m.m.).

Troy Sanders fra mægtige Mastodon på Roskilde Festival i 2011 - torsdag er de tilbage. (Foto: Polfoto) Vi anbefaler Roskildes topnavne og flopnavne

Så den melodi, der er ret essentiel for genren, endte desværre med at udeblive. Måske det ville hjælpe, hvis man fyrede den virkelige emsige trommeslager, de var meget glad for sine rundgange på sættet. Man ville faktisk hellere have hørt hende solo.  Måske næste gang.