Nye numre i et frit land

Ulige Numre spillede deres kommende album live seks uger før udgivelsen på Frost Festival

24-årige Carl Emil Petersen i front for Ulige Numre understregede, at han er enestående talent, som vi kan tillade os at forvente meget af. (Foto: Kenneth Meyer)

Ulige Numre, Arbejdermuseet, København. 20. februar

Man kunne sige, at det er op ad bakke, når man starter karrieren med at udsende en nyklassiker som 'København', som er en sang så strålende, at debutalbummet 'Nu til dags' fra 2013 noget uretfærdigt kom til at stå lidt i skyggen af den. Men så er der jo kun en ting at gøre - skrive en sang til, der kan matche den. Og det har den nu 24-årige Carl Emil Petersen så gjort. Mere om det senere.

Det kræver også et vist mod, at stille sig op foran en udsolgt (og fantastisk smuk) sal i Arbejdermuseet og spille (næsten) hele sit nye, andet album for første gang foran et publikum, som ikke kender sangene på forhånd, da 'Grand Prix', som det hedder, først sendes på gaden 13. april.

Men der er nu ikke noget at være nervøs for, når kvaliteten af materialet er af så fornem en karakter, som det tydede på ved første gennemspilning. For nok betjener kvintetten sig af umiddelbart velkendte rockskabeloner og stilgreb, som er både to og tre årtier ældre end medlemmerne, men de gør det med en friskhed og glubende appetit på livet og musikken, som er både smittende og befriende. Den slags herlige, ungdommelige overmod, som hverken kan tillæres eller købes for penge. Hvor man ved at stjæle med arme og ben får skabt noget fuldstændig unikt. Inspiration hedder det vist. Lige som man finder det hos den åndsbeslægtede svensker Håkan Hellström.

Se også: Strømførende morgensange i modlys

Og måske er referencerne tilmed fuldstændig ubevidste. De ved måske ikke engang, at  'Helt almindeligt' i tone og tilgang lyder en hel del som The Bands 'The Weight', men er bare af egne kringlede veje endt et lignende sted. Og det er egentlig også ret ligegyldigt, for det er i begge tilfælde tale om virkelig gode sange, som kan hver deres ting, på hver sin måde.

Nu er det selvfølgelig svært at udtale sig skråsikkert om noget materiale, som man hører for første gang - uden de store introduktioner, da bandet var for koncentrerede om at få sendt sangene ordentligt af sted til at have overskud til smalltalk mellem numrene - men umiddelbart lød de ni sange vi fik fra 'Grand Prix' som et godt bud på det store gennembrud for Ulige Numre. Uden at sætte deres særkende over styr virkede kompositionerne bedømt over en kam som lidt bredere i udtrykket. Hvor man uden at give køb på den søgende rastløshed og det umiddelbare samtidig har fået mere overblik over form og virkemidler.

Se også: Ulige i plet

Den glimrende 'Halvnøgen' har allerede været i cirkulation, men der var mange flere hvor den kom fra, bl.a. 'Victoria', 'Racerhjerte' og 'Os idioter', der under de røde faner selvfølgelig blev betegnet som en 'arbejdersang'. Hvad det så end er nutildags. Men ingen tvivl om, at Ulige Numre besidder en kombination af det unikke og det folkelige (i den bedste betydning af ordet), som få, hvis nogen andre yngre danske rockorkestre gør det lige nu herhjemme.

Også fordi man i Carl Emil Petersen har en sangskriver og en frontfigur, som simpelthen har den der på en gang sårbare og selvsikre udstråling, som man skaber langtidsholdbare stjerner ud af.

Se også: Ulige Numre spiller med ærefrygt

Og så har han altså også lige skrevet en ny sang - 'Frit land' - som blev fremført solo på akustisk guitar, der fik tiden til at stå stille hos alle de fremmødte. Det er sjældent, at man oplever, at være vidne til uropførelsen af en øjeblikkelig klassiker. Det var vi her. Jeg stod lige mellem Jens Unmack og Kasper Eistrup, da det skete. Og de hørte det også. There's a new kid in town.

Smuk som en salme, forførende som en popsang og med dybde som et godt digt. 'Vi skal kaste os i bølgerne/der slår mod kysten ind'. Carl Emil har skrevet en ny, alternativ fædrelandssang og Ulige Numre har efter alt at dømme leveret deres svendestykke at et album.  Sjældent har noget været så levende på et museum.

Nå ja, de sluttede selvfølgelig af med en håndfuld kendinge, men det var egentlig mest for at understrege, at det er fremtiden, der er deres.

Der var nogle, der brokkede sig over, at Carl Emil Petersen på baggrund af blot en enkelt ep i 2012 blev tildelt det 3-årige arbejdslegat af Statens Kunstfond. Men det var helt rigtig set. Han har allerede tilbagebetalt pengene med kunstnerisk mønt - endda flere gange.

Se også: Pur perfektion