Okay okay boys: Topkarakter til stjernehold

En suveræn Lars H.U.G. i absolut topform foran et fremragende band

Den 61-årige Lars H.U.G. virker lige nu til at være i sit livs form som livekunstner. (Foto: Philip Davali)

Lars H.U.G., Bøgescenerne, Smukfest, 6. august

Alting begynder med lyd. Og Lars H.U.G. fandt efter en del års ørkenvandring i den grad ind til sin egen karakteristiske lyd med sidste års 'Ti sekunders stilhed', der også var en tilbagevenden til det modersmål, som H.U.G. behersker som ganske få andre - såvel på et tekstligt som et rent vokalmæssigt plan.  Både hvad fraseringer og verselinjer angår er han unik.

Endnu bedre er det, at den kunstneriske revitalisering også har smittet af på bagkataloget, der bliver afleveret med en blanding af rødglødende nerve og overskudsagtig legesyge, som jeg ikke mindes nogensinde at have hørt så i så perfekt balance hos den 61-årige sangskriver og entertainer. Og jeg har dog siddet på tilskuerpladserne stort set fra starten.

Se også: Døsig eftermiddag med store Skousen

Det hjælper selvfølgelig også på det, at han har samlet sit nok bedste band siden 1980'erne, under kyndig supervision af kapelmesteren Povl Kristian, med landets mest originale, nulevende guitarist Peter Peter som det absolutte trumfkort. Det er simpelthen både en fornøjelse og en gave at få lov til at høre ham på de store scener igen. Og heldigvis får han masser af plads - uden at det på nogen måde bliver hans show.

Han prøver hverken på gå Jørgen Ingmann i bedene på 'Dansevise' eller Hilmer Hassig på 'Okay Okay Boys', men giver klassikerne sin helt egen accent. En fornøjelse af de udsøgte.

Se også: L.O.C. i selvsving

En fornøjelse er det også at se H.U.G. spille en perlerække af både sine egne og andres (som han jo så også har gjort til sine) klassikere med et sprudlende nærvær af den slags, som ikke kan instuderes. Og som smitter helt om bag bagerste række på den propfulde plads foran Bøgescenerne. På den facon har H.U.G jo altid behersket en frugtbar kollision af egentlig at være en ret kantet figur og samtidig være folkeforførende popstjerne med fuld tjek på sine virkemidler. Der ofte er ganske få, men yderst effektfulde. En pludselig pause er ofte mere sigende end alverdens larm.

Med andre ord en af vores allerstørste refrænsangere nogensinde i absolut topform. Min verden, hvad mere vil du have?  Ganske enkelt spitzenklasse.