Prince ultralight

Lenny Kravitz leverede et grotesk ringe studie i formålsløs selvovervurdering på Skanderborg

Lenny Kravitz spillede den mest ligegyldige koncert i mands minde på Smukfest. (Foto: Philip Davali)

Lenny Kravitz, Bøgescenerne, Smukfest, 6. august

Skanderborg har en lang og knap så stolt tradition for at hive for længst glemte koryfæer op af den musikalske mølpose og smide nogle millioner efter dem. De senere år har blandt andet budt på jokes (ikke at forveksle med jokere) som MC Hammer og 50 Cent, men hvor de i det mindste havde et (ufrivilligt) komisk element, kunne dette års mosefund Lenny Kravitz ikke engang bryste sig af det.

Det er ikke uden grund, at den 51-årige Kravitz' ubetinget kunstneriske højdepunkt har været rollen som den excentriske stylist Cinna i de to første 'Hunger Games'-film, for han har altid fokuseret mere på selviscenesættelse end substans. Nu skal man ikke undervurdere narcissisme som kunstnerisk drivkraft, og mange har som bekendt startet karrieren med at stå at mime med en ketcher foran spejlet hjemme på børneværelset, men de fleste kommer heldigvis videre end det. Ikke mindst i overført betydning.

Kravitz gav den så meget gas, at hans bukser revnede til en koncert i Sverige. (Screendump) Intl. kendte - 6. aug. 2015 - kl. 17:40 Datter flov over fars diller-show

Det gælder dog ikke Kravitz, der blot har skiftet spejlet ud med scenen, men det virker stadig ikke som om, at det handler om noget som helst andet end 'se mig, dyrk mig, elsk mig'. Det indtryk blev i den grad bekræftet ved aftenens koncert på Bøgescenerne, hvor genitalierne godt nok blev indenfor læderbukserne, men de 85 minutters grotesk dårlige forestilling bød alligevel ikke på andet end musikalsk onani af værste skuffe.

Halvdelen af koncerten bestod af to årelange (sådan føltes det i hvert fald) versioner af 'Always on the Run' og Let Love Rule', hvor Kravitz og de ti mand store orkester flippede ud i endeløse jams og endnu mere trættende soli, der absolut ingen vegne førte hen. Mens medmusikanterne havde travlt deres formålsløse lir og blær, kunne stjernen så selv bruge tiden på at indtage Kristus-positur på scenekanten, hvis han da ikke lige hoppede ned og fik en krammer fra de forreste rækker.

Intl. kendte - 5. aug. 2015 - kl. 08:28 Kravitz bryder tavsheden efter kugle-kiks

Det er ikke uden grund, at Smukfest er berømmet for at have landets bedste publikum, for uanset hvor meget lort de får smidt i hovedet fra scenen, klapper de stadig i utakt og smiler fjoget. Hvis der havde været den mindste retfærdighedssans eller ædruelighed til stede, var han blevet buet ud for at have absolut intet at byde ind med end et ego, der var omvendt proportionalt med evnerne. Manden har jo ikke andet end sig selv på hjerte. Hvis man skulle iføre sig skovens største ja-hat, kunne han i de bedste sekunder muligvis minde om en billig BR-kopi af Sly Stone, krydset med Prince, Jimi Hendrix og John Lennon. Men man skulle ikke blinke mange gange for at misse det.

Muligvis den ringeste præstation jeg har oplevet fra et såkaldt hovednavn på en festival siden Red Hot Chili Peppers skandaløse koncert på Roskilde i 2007.  Alt hvad jeg hader ved rockmusik samlet på en scene. Ligegyldigt er kun et fattigt ord.