Rumsyg terror med The Flaming Lips

Fantasterne fra Oklahoma City indhyllede NorthSide i malplaceret apokalypse sent lørdag

The Flaming Lips var visuelt betagende, men ofte flade rent musikalsk. (Foto: Per Lange)
The Flaming Lips var visuelt betagende, men ofte flade rent musikalsk. (Foto: Per Lange)

The Flaming Lips, Blue Stage, NorthSide Festival, lørdag 15. juni

The Flaming Lips’ uforsonlige nye dommedagsskive ’The Terror’ er næppe et værk, som ret mange sidder og underholder sig med en lørdag aften, når alkoholen pumper rundt i systemet.

Det virkede mildest talt også malplaceret, da det viste sig, at albummets dystre vision var temaet for det kreative orkesters tålmodighedskrævende koncert i primetime på NorthSide, hvis publikum knap havde tålmodighed til at vente på, der blev skænket endnu en fadøl.

Jubeloptimister på massiv nedtur

Musikalsk kunne affæren sikkert have fungeret fremragende i Planetariet, men The Flaming Lips’ rumsyge forsøg på at opdatere tidlig Pink Floyd med en krautrocket twist var gennemgående uden effekt i Aarhus.


Fascinerende kulisse

Visuelt var showet dog en betagende, futuristisk oplevelse, hvor konfettikanoner, et inferno af lys og frontmand Wayne Coynes syge måde at knuge en babyattrap på skabte en foruroligende og fascinerende kulisse.

Musikalsk lettede rumskibet bare aldrig afgørende, og selv da The Flaming Lips leflede for de publikummer, der ikke flygtede, med en fortolkning af David Bowies klassiske ’Heroes’, var resultatet gumpetungt.

Legestue for syrehoveder

Nøglenumre i gruppens repertoire som ’Race for the Price’ og ’Do You Realize??’ omarrangerede ensemblet radikalt, så de blev skubbet nænsomt fra Blue Stage i stil med vuggeviser i slowmotion. Gab.

The Flaming Lips’ farvestrålende ballonfester er blevet pustet op i Danmark utallige gange, så det var for så vidt forfriskende, at orkesteret genopfandt sig selv igen, men de burde nok have fundet på noget andet foran en feststemt forsamling.

Frustrerende.