Så er festen i gang

Nicolai Rasted kunne fejre 30 års fødselsdag på scenen i Skanderborg

Familieforetagendet Hej Matematik leverede effektiv eftermiddagsunderholdning på Bøgescenerne. (Foto: Philip Davali)

Hej Matematik, Bøgescenerne, Smukfest, 5. august

En plus en giver som bekendt to, og lige så sikkert er det, at Hej Matematik plus Bøgescenerne er ensbetydende med fest i skoven. Og når nu festivalen i Skanderborg ikke just er berømmet for at gøre det sværere end det behøver at være, så var det et oplagt valg at lade nevø og onkel Rasted skyde ballet i gang for alvor på Smukfest 2015. Hvilket man selvfølgelig godt kan beskylde for at være koldt kalkulerende, men måske handler det i endnu højere grad om at kende sit publikums forventninger.

Se også: 'Ditte & Louise' er 'Klovn' på østrogener

Det gjorde de selvfølgelig med åbningssangen fra debutalbummet ’Vi burde ses noget mere’, der blot bærer duoens navn, og så var vi i gang. Og lige som man greb sig selv i at stå at tænke på, hvor (overraskende) meget de egentlig lød som Kliche, kastede de sig over evergreenen ’Militskvinder’ (som Lars H.U.G. sandsynligvis spiller på samme scene torsdag eftermiddag), inden der blev dømt snalret fællessang med ’Walkman’.

Hej Matematik lyder måske ikke helt som New York, mand, men har rent musikalsk betydelig mere kant og bund live end på plade, hvilket i den grad klæder foretagendet. Søren Rasted er tilmed en fremragende indpisker, når han giver den som hoppende Duracell-kanin på epo, og når den 16 år yngre Nicolai så tilmed kunne fejre sin trediveårsdag på scenen, så er den gode stemning jo nærmest garanteret.

Se også: Søren Rasted skal være talentudvikler

Hitparaden – fra ’Centerpubben’ over ’Legendebørn’ til en slow motion-version af Ulige Numres nyklassiker ’København’ til den aktuelle ’Ik ordinær’ (med gæstevisit af Jesper Binzer) – blev afleveret med både præcision og overskud. Der var oven i købet plads til en nyt nummer, ’Ka’ ikke huske dit navn’ (med Yepho som supplerende vokalist), og selvfølgelig blev der sat solidt punktum med konfetti og ’Party i provinsen’, så selv den mest sejlende eftermiddagsbrandert kunne være med.

Se også: Imponerende hitparade

Nej, det er ikke raketvidenskab, men som en effektiv og ukrukket lektion i professionel underholdning og ualmindelig godt og sympatisk selskab leverede Hej Matematik en præstation langt over det rutinemæssige. Selv solen fik de spillet frem.