Shaka Loveless uden slinger i valsen

Den sympatiske sanger virker desværre forhippet på at glæde alt og alle

Shaka Loveless i duet med Medina på den aktuelle single 'Ud af mørket'. (Foto: Philip Davali)

Shaka Loveless, Bøgescenerne, Smukfest, 7. august

Shaka Loveles er opvokset i Alken ikke langt fra Skanderborg, så Smukfest må i den grad siges at være hjemmebane, og da han tidligere har spillet på festivalen med stor succes, var det vel ganske naturligt, at det var her han havde valgt at præsentere en stribe nye sange fra sit kommende album 'Til vi ligger', der skulle ramme en streamingtjeneste eller en god gammeldags pladebutik nær dem 4. september.

Og efter de to foregående, glimrende succesudspil tyder alt nu på, at Shaka Loveless satser på det helt store gennembrud hos familien Danmark (eller hvem det nu er). Ud over at han har valgt at medvirke i den kommende sæson af 'Toppen af poppen' indikerer gæstevokalister som Medina, Simon Kvam, Rasmus Walther i hvert fald på, at der bliver skudt med spredhagl i  et forsøg på at ramme så bredt som muligt. Hvilket der absolut ikke behøver at være noget galt i. Relevans og popularitet udelukker bestemt ikke hinanden. I hvert fald ikke altid.

Se også: Shaka om ny sang: Den skreg på Medina

Men den 31-årige sanger virkede desværre så forhippet på at glæde alt og alle, at det mestendels blev til badutspring og behagesyge pakket ind at et anonymt velspillende orkester, der gør sig i den slags leverpostejsfarvede reggae vi også kender fra Gnags. Det var bestemt ikke dårligt, men det var bare heller ikke rigtig godt.

Trods de mange besøgende stjerner kneb det noget for de nye numre at bryde igennem skoven og den dansktop-klingende 'Ud af mørket' understregede, at samarbejdet med Medina ikke er kommet i stand på grund af hendes stemmemæssige kvaliteter, men snarere er et forsøg på at lukrere på sangerindens gennemslagskraft.

Se også: Fremtidens stemme

Derfor bestod de to musikalske højdepunkter da også af to af Loveless' allertidligste sange 'Tomgang' og 'Ikke mere tid'. Aldrig et godt tegn. Og hvad den fjollede rockguitarist lavede på den afsluttende 'Dans din idiot' udover at agere tom staffage og pauseklovn, må I ikke spørge om. Misforstå mig ret, jeg har egentlig et ganske blødt punkt for denne Shaka Loveless, hvis entusiasme er svært smittende, men det virker som om, at han er ved at pletfjerne alt der, der gjorde ham interessant til at begynde med i jagten på den forkromede karrie. Det ville i så fald ikke være første gang, det er sket.

Jeg håber inderligt, at jeg tager fejl. Det ville i så fald heller ikke være første gang, det er sket

Se også: L.O.C. i selvsving