Tamt party i provinsen

En både alt for lav og tilmed elendig lyd gjorde det svært for Kylie Minogue at få gang i festen i Aalborg

En charmerende Kylie Minogue kunne ikke overskygge lyden af hengemt dåsedisco i Skovdalen. (Foot: Claus Bonnerup)

Kylie Minogue, Skovdalen, Aalborg, 12. juni

Selv om man gennem årene har solgt mere end 75 millioner plader på verdensplan, så har det alligevel konsekvenser, når man ikke længere er i stand til at levere hits. Og det er ved at være både dage, måneder og år - ja, nærmest årtier -  siden, at den nu 47-årige australier Kylie Minogue har været leveringsdygtig i den slags. Det betyder blandt andet, at man ikke længere er i stand til at sælge et forholdsvist overskueligt sted som Skovdalen i Aalborg ud - blot 4.500 havde løst billet. Til sammenligning spiller danske Rasmus Seebach lørdag aften samme sted - der har samtlige 5.500 pladser været udsolgt længe.

Det var da også discount-udgaven af den seneste 'Kiss Me Once'-turne, der blev præsenteret i det nordjyske, med cirka en tredjedel skåret af sætlisten og blot tre afdelinger/kostumeskift (i stedet for de oprindelige fem) i selve hovedshowet.

Se også: Emilie Esther: Jeg vil leve af musikken

Inden vi nåede så langt, havde X Factor-vinderen Emile Esther dog fået den tvivlsomme fornøjelse at varme publikum op. Bevares, den 16-årige skolepige har skam en fin stemme, men når man nu kun har to egentlige numre (plus coverversionerne fra X Factor) at byde ind med, og hun blot bliver udstyret med en lydfil med musikken på, så bliver det altså meget tydeligt, at der er langt fra et tv-show til en 'rigtig' scene. Egentlig synd, at folkene bag hende ikke venter med at køre pigebarnet i stilling til hun har et reelt materiale i stedet for at udsætte både hende og os for en tarvelig omgang karaoke. For sangtalentet er åbenlyst til stede. Om hun så også har en personlighed, må tiden jo vise.

Se også: Kylie Minogue: Jeg vil tilbage på det hvide lærred

Personlighed har den den bette og ualmindelig velholdte australier til gengæld, og den blev der så også hårdt brug for i skovbrynet. For lydmanden var åbenbart en af de ting, der var blevet sparet væk i denne nye opsætning, der havde premiere her til aften i Danmark - til gengæld var der stadig råd til otte dansere. Det er jo også en slags prioritering.

For da Kylie og de fire medrejsende musikere satte i gang med 'Better the Devil You Know' lød det simpelthen som dåsedisco af den slags, der allerede havde lugtet lidt hengemt på et Crazy Daisy i midten af halvfemserne, spillet på et billigt keyboard fra BR - hvor rytmeboksen dog nok havde svinget noget mere end den ekstremt stive trommeslager, der ikke lød som om han overhovedet havde en puls.

Det var tilmed så lavt, at selv om man stod blot 15 meter fra scenen - der var som sagt god plads - kunne man uden problemer føre en samtale i mobiltelefon. Hvilket folk så gjorde. For at gøre ondt værre, lå Kylies stemme så lavt i mixet, at hun ind i mellem simpelthen var svær at høre. Nu har hun aldrig været klodens største sangerinde (på nogen måder), men alligevel fik det hende til at virke sært fraværende.

Se også: Kylie: Jeg savner INXS-kæreste

Mærkeligt, da sådan et begrænset rum i det fri jo rent akustisk er et ret nemt sted at lave ordentlig lyd.

Det blev da også en anelse bedre undervejs, men det var faktisk ganske sigende, at Kylie først for alvor fik hul igennem til publikum, da hun midtvejs i seancen spillede Kim Carnes' firserhit 'Bette Davis Eyes'. De lånte, nostalgiske fjer fik tilsyneladende vækket både publikum og stjernen selv og med sin umiskendelige, afvæbnende charme samt automatreaktioner som 'Can't Get You Out of My Head', 'Locomotion' og 'Kids' fik hun det næsten til at ligne en fest til sidst. Men ikke en af dem der giver voldsomme tømmermænd.

Nu har det kitschede altid været en del af tiltrækningen ved Kylie, men hun bør nok overveje snart at prøve noget andet end at være den kække partytøs, før det ender i ren selvparodi. Vi var ind i mellem ret tæt på her til aften. Billige point kan også være for billige.  Trods alt.

Ekstra Bladets flash!-redaktion er på Facebook. Klik HER, tryk 'like' og følg med i de seneste nyheder om kendte, kongelige, musik, tv og film.