Thomas Helmig helt nøgen i Tivoli

Tøsernes pophelt blottede gamle og nye sange under premieren på intim soloturne

Thomas Helmig - jyden har rundet de 50, men det kunne man hverken se eller høre. (Foto: Mogens Flindt)
Thomas Helmig - jyden har rundet de 50, men det kunne man hverken se eller høre. (Foto: Mogens Flindt)

Thomas Helmig, Glassalen, Tivoli, København, torsdag 17. september

Hvad er din bedømmelse?
Tak - Du har givet

Mange danskere - nok mest kvinder - har vist en drøm om at opleve Thomas Helmig nøgen, men ikke alle har jo hidtil været ligeså heldige som Søs Fenger og Renée Toft Simonsen.

Nu giver Helmig dog samtlige fanklubbens medlemmer mulighed for møde deres idol i intime omgivelser og uden en trevl. Sådan rent musikalsk i hvert fald.

Se også: Fredagshygge med Helmig

Popsangeren har nemlig droppet sit band for en stund og startede torsdag den 36 koncerter lange solotur ’Mutters alene’.

- Det svarer til, at jeg står splitternøgen! Eller måske bare med sokker på, bemærkede Helmig, og så hvinede de ikke helt unge poptøser naturligvis under premieren i Tivolis skønne Glassalen.

Varieret underholdning
Stemningen var nostalgisk som til en gammel elev-fest i gymnasiet, og specielt i det andet af to sæt kunne publikum ikke styre den kåde begejstring, så de måtte op at stå, når Helmig sang sine mere eller mindre corny hits ud gennem smilehullerne.

Men den 50-årige aarhusianer spillede også nye karakteristiske numre, der fortrinsvis handlede om kærlighed. Mere overraskende var fortolkninger af sange af John Lennon, C.V. Jørgensen, Kim Larsen og sågar Cæsars ’Storkespringvandet’ samt Chuck Berrys ’Memphis, Tennessee’.

Sidstnævnte var en sjælden helkikser i et sympatisk sæt, hvor Helmig veloplagt formåede at variere underholdningen trods meget begrænsede virkemidler.

Helmig var også på 'soloturne' i 2011, men dengang fik han hjælp af pianisten Poul Reimann. (Foto: Mogens Flindt)
Helmig var også på 'soloturne' i 2011, men dengang fik han hjælp af pianisten Poul Reimann. (Foto: Mogens Flindt)

Tilsat befriende brug af selvironi fortalte han nærværende anekdoter om alt fra paradentose i overmunden til vodkabranderter i Los Angeles, men Helmig kunne ikke snakke sig fra, at han simpelthen siger for lidt i sine banale sange.

Hans lidelsesfulde grimasser hang i hvert fald ikke rigtig sammen med det, der kom ud af højttalerne.

Date med beundrere
Som et lille højdepunkt fungerede ’Dybt inde i mit hjerte’ imidlertid forbavsende godt i en radikalt anderledes klaverversion, og ’Rosie’s Homecoming’ fik nyt liv i et arrangement, der var endnu mere dylanesisk end originaludgavens.

Helmigs noget udskældte stemme havde det nogenlunde, men Al Green er han godt nok ikke, mens hans guitarspil næppe vil få Richard Thompson til at tage noter.

Se også: Seebach lammetæver Helmig

Den store kunst udeblev, men som hyggelig date med sine beundrere var aftenen en succes, og det er vel også en slags kunst at leve sig ind i den slags på så overbevisende vis.  

Helt til sidst fik nostalgien tilmed en fremtid, da Helmig gjorde status over sit liv - og kærligheden - med en blot to dage gammel ballade, hvor man vitterlig kunne mærke ham.

Men heldigvis kun musikalsk.

1 af 3 (Foto: Mogens Flindt)
2 af 3 (Foto: Mogens Flindt)
3 af 3 Thomas Helmig - jyden har rundet de 50, men det kunne man hverken se eller høre. (Foto: Mogens Flindt)
29 kommentarer
Vis kommentarer