Vinderduo henrykkede i Skanderborg

Den succesfulde dancehall-duo Djämes Braun spillede og til fest og lir

Djaämes Braun indledte deres karriere i Skanderborg, som da også var mere end begejstrede for at få dem tilbage. Foto: Stine Tidsvilde
Følg Musik
Følg Koncert-anm.

Djämes Braun, Bøgescenerne, Skanderborg, 6. august

Duoen Djämes Braun vandt i 2012 DR's KarrieKanonen, hvilket blandt andet indebar retten til at spille en koncert på Bøgescenerne, og selv om der ikke var mange tilskuere den gang, så blev det startskuddet til en allerede ganske imponerende stribe landeplager, og det var derfor nærmest som at komme 'hjem' igen for Kent Pedersen og Lasse Kramhøft alias Kenno og Pilfinger, da de denne lørdag eftermiddag igen indtog Bøgescenerne foran et noget mere talstærkt publikum. For nu at sige det mildt.

Djämes Braun: Fem plader der ændrede vores liv

Den slags glemmer man ikke sådan lige - heller ikke selv om har har løbet i spurt stort set lige siden, så de gamle gymnasievenner var i den grad tændte og leverede sammen med et velspillende orkester deres i forvejen udfarende, festglade og sprogligt veloplagte dancehall med ekstra glød og entusiasme. Det var stort for dem det her. Og den slags kan man også mærke på både ti og 100 meters afstand fra scenen.

Der blev lagt hårdt ud med 'Lytter 'Ik' til dem' og så kom hitsene ellers i en lind strøm - 'Traktor', 'Kvinder og kanoner', 'Kom og giv mig alle dine penge', 'Inficeret', 'En duft af ba-cone' og hvad de nu ellers alle sammen hedder. Selvfølgelig kulminerende med kendingsmelodien 'Fugle', så pladsen nærmest var ved at eksplodere.

Djämes Braun: Vi vil have folk til at tænke

Der bliver i fremtiden sandsynligvis ikke skrevet mange afhandlinger om Djämes Brauns musikalske og lyriske landvindinger, men lige her og nu gjorde de præcis, hvad de var kommet for. At spille op til fest og dans uden blot at henvende sig til reptilhjernen. Og det gjorde de til punkt og prikke. Så lur mig om vi ikke vi ser dem igen herovre til næste år?

Mere fra Ekstra Bladet+

Det ligner endnu en katastrofe

Udforsk Ekstra Bladet+