Vital og værdig hyldest til Bowies geni

En række af landets markante vokalister hyldede med stor indlevelse det afdøde ikon foran et rødglødende orkester

Steen Jørgensen var med til at ære David Bowie i Amager Bio. (Foto: Jonas Olufson)

Bowie - en hyldestkoncert. Amager Bio, 10 maj.

Hyldestkoncerter er lige som ditto plader tilegnet diverse ikoner ofte en svær størrelse, hvor diversiteten af de mange medvirkende ofte resulterer i et stærkt svingende niveau, og nogle forfalder til det andægtige, mens andre prøver sig fremmed det respektløse, som i begge tilfælde kun i yderst sjældne tilfælde er farbare veje.

Aftenens fejring af David Bowies musikalske eftermæle, der blev afholdt præcis fire måneder efter, at han døde uventet af offentligheden blot 69 år gammel, hører dog absolut til i den bedste ende af de mange af slagsen, jeg efterhånden har lagt ører til. Den i forvejen meget lange seance - tre timer og tre kvarter alt inklusive - blev noget unødvendigt indledt med en halv time med festbandet Best of Bowie, der som sådan gjorde det både habilt og energisk nok, men understregede, at der er en ofte hårfin, men ikke desto mindre distinkt forskel på kopi og fortolkning. Deres succeskriterie er at lægge sig så tæt op af originalen som muligt, og det er hvad det er - men kunstnerisk interessant bliver det i hvert fald aldrig.

Se også: Bowies sidste bogprojekt

Men så var jorden gødet til den egentlige forestilling foran en stegende varm og tætpakket sal med mildest talt dedikerede Bowie-fans. Det mere end kompetente backingband bestod af Baal (der selv startede med at spille Bowie-kopier for mange år siden) sekunderet af guitaresset Lars Skjærbæk, som så undervejs i løbet af aftenens to sæt fik selskab af en række af landets mest markante vokalister.

Afviklingen var stort set lydefri, hvor sangerne uden de store falbelader en efter en kom ind og gav deres udvalgte favoritter, hvorefter de diskret forlod scenen og overlod pladsen til den næste, hvilket fungerede upåklageligt, og gav koncerten et klædeligt præg af helhedsoplevelse.

David Bowie ses her sammen med konen, modellen Iman, tilbage i 2005. (Foto: AP). INTL. MusikNYT - 30. jan. 2016 - kl. 11:07 Bowies testamente afslører: Sådan skal formuen fordeles

'Der er nogle af verdens bedste numre, vi spiller lige nu' sagde Dicte på et tidspunkt undervejs, og det var der vist ikke nogle af de tilstedeværende, der havde lyst til at opponere imod. Aftenen emmede af, at det var en væsentlig del af vores musikalske dna, der fik et elektrisk chok denne smukke sommeraften. Og med vores mener jeg både publikum og de optrædende, som på en ret enestående facon var i samme sjældne båd her. Alle var kommet for at hylde en af vor tids absolut største kunstnere, hvad enten det var ved at huje, danse og klappe eller ved at spille og synge. Her til aften var vi alle fans.

Frederik Vedersøe fra Eclectic Moniker startede ganske modigt (og ret overbevisende) ud med 'Lazarus' fra Bowies svanesang 'Blackstar' indtil det hele sluttede meget senere med aftenens to eneste deciderede nitter: Førnævnte Vedersøe samt Steffen Westmarks (The Blue Van) duet på en af mine yndlingsaversioner i Bowie-kataloget 'Under Pressure', der er og bliver et lortenummer, samt den lidt for obligatoriske fællessang på den ellers så majestætiske '"Heroes"', hvor der nærmest gik Live Aid eller Rock for Afrika i den. Det havde I nu ikke behøvet.

Se også: Læsernes dom: Her er Bowies bedste

Men undervejs fik vi faktisk perler på stribe, og jeg nævner i flæng: Dictes glamglødende 'Jean Genie', Kira Skovs 'Five Years' (stærkt kommet igen efter at hun havde kæmpet en svær kamp med 'Ashes to Ashes'), Allan Vegenfeldts 'Always Chrashing in the Same Car' (en personlig Bowie-favorit her på matriklen) samt Steen Jørgensens 'Cracked Actor' og 'Sufragette City', der med tonstunge riffs og knivskarp intonation understregede, at han stadig er landets ubestridt bedste rocksanger. Og det er et faktum. Punktum.

De absolutte højdepunkter indfandt sig dog i de to første ekstranumre, hvor man under den lange bandintro til 'Station to Station' stod og tænkte, hvem i alverden der dog turde give sig i kast med denne nærmest uoverstigelige bjergtinde af en sang, hvorefter Kira og Steen kom ind og gav den som drabelig duet. Det kunne den godt tåle, skulle vi hilse og sige. Næsten lige så godt slap Dicte og Claus Hempler fra 'Scary Monsters (and Super Creeps)'. Var det stoppet her, havde det været noget nær perfekt. Nu endte det bare med at være virkelig godt. Og egentlig overraskende vellykket og konsistent. Det er en svær kunst at få arvesølvet til at skinne med så fornem glans, som det gjorde det meste af tiden her. Tak for det.

Der er ekstrakoncert samme sted 11. maj.

1 af 6 Dicte gav bl.a. en fornem udgave af 'The Jean Genie'. (Foto: Jonas Olufson)
2 af 6 Claus Hempler tog bl.a. fat i 'The Bewlay Brothers'. (Foto: Jonas Olufson)