900.000 danskere i kø til borgerservice

Kommunerne bliver kimet ned af borgere, der skal have hjælp til at skifte fra NemID til MitID. I alt er der nemlig cirka én million danskere, der skal hjælp fra borgerservice til skiftet. Henning fra Holstebro er en af dem

Henning bor i Holstebro, hvor man forventer, at mindst 10.000 borgere skal have hjælp til MitID på borgerservice. Hennings problem er, at han skal have hjælp, men IKKE kan transportere sig selv til borgerservice. Privatfoto: Hennings søster
Henning bor i Holstebro, hvor man forventer, at mindst 10.000 borgere skal have hjælp til MitID på borgerservice. Hennings problem er, at han skal have hjælp, men IKKE kan transportere sig selv til borgerservice. Privatfoto: Hennings søster
Følg nationen!

- Jeg ikke kan få skiftet til MitID, da jeg ikke kan møde personligt op på borgerservice.

- Min søster har forsøgt at gå ned på borgerservice i Holstebro med alle mine papirer, kørekort og gammelt pas (hvor der ikke er chip i) og fuldmagt.

De vil ikke engang facetime
- Men de mener, at jeg skal møde op for at vise, hvem jeg er.

- De accepterer heller ikke, at jeg kan facetime og derved dokumentere, hvem jeg er.

Tegning: Patrick Byron
Tegning: Patrick Byron
 

Den ene dag - og den anden dag
Sådan indleder Henning B. fra Holstebro et brev til nationen! om at være for syg og dårligt gående til at komme ned på rådhuset og sidde derhjemme og følge sig glemt og overset. Henning – og søsteren – aner nemlig ikke, hvordan de får Henning koblet op på det nye MitID, inden hans NemID holder op med at virke.

Brevet - som nationen! har bedt Holstebro kommune om at kommentere – fortsætter nemlig sådan her:

- Når man snakker med 'kundeservice' ved MitID, får man ellers at vide den ene dag, at man godt kunne få hjælp hjemmefra.

Kan ikke være den eneste - nej, der en million andre
- Men næste dag - når man har fået at vide, at man skal ringe derind igen for at aftale nærmere - så kan man ikke.

- Jeg kan ikke være den eneste, der ikke kan møde op på borgerservice og har behov for at få NemID skiftet til MitID, slutter Henning, og Holstebro Kommunes kommunikationsafdeling har bedt borgerservice om at svare på nationens! spørgsmål om, hvad de kan gøre for at hjælpe Henning, og de har sendt dette svar:

- På landsplan er der en forventning om, at mellem 900.000 og 1.200.000 borgere skal møde personligt op i kommunernes borgerservice i forbindelse med skiftet til MitID.

10.000-12.000 i Holstebro
- Jeg forventer, at mellem 10.000-12.000 borgere vil møde personligt op i borgerservice i hele Holstebro Kommune (dækker 3 borgerservicecentre i henholdsvis Ulfborg, Vinderup og Holstebro).

- Det er fra Digitaliseringsstyrelsen meldt ud, at der senest 1. maj 2022 kommer en udmelding om håndtering af de borgere, som ikke kan møde personligt op i borgerservice.

- Det er for nuværende ganske få, som har rettet henvendelse om et hjemmebesøg, og de håndteres fra gang til gang, da der kan være forskellige løsninger til den enkelte, skriver Kent Jensen, borgerservicechef i Holstebro. Men hvad tænker du?

Nyt it-system igen-igen: Det skal du gøre med Digital Post

Styrelse: Så brugervenligt som muligt

Det er Digitaliseringsstyrelsen, der har stået for udrulningen af de nye it-systemer. Statens it-styrelse vil ikke stille op til interview med Ekstra Bladet, men skriver blandt andet i et skriftligt svar:

- Vi er bevidste om, at det kan være en udfordring for nogle at gå fra det velkendte NemID til det nye MitID. Derfor har vi igennem hele udviklingsforløbet haft fokus på at sikre, at MitID er så brugervenligt som muligt.

Nu har vi efterhånden lært at leve med Nem-ID. Hvorfor skal det laves om, når det virker fuldkommen fint?

- NemID er en sikker løsning i dag. Men vi skal hele tiden være opmærksomme på vores digitale sikkerhed, så det også fremover er trygt at færdes på nettet med sit digitale ID. Med MitID styrker vi sikkerheden, så vi blandt andet bliver bedre beskyttet mod identitetstyveri. MitID lever op til de nyeste sikkerhedskrav fra EU.

Hvorfor skal der være hele fire forskellige it-platforme til at modtage digital post?

- Selvom der nu er flere platforme, kan borgerne fortsætte med at læse Digital Post fra myndigheder, som de plejer på borger.dk eller e-Boks. Det tror vi også kan være med til at skabe tryghed blandt de borgere, der synes, at det digitale er svært. Vi er også overbevist om, at konkurrence på markedet for sikker digital post vil komme danskerne til gode.

Hvad står i vejen for at samle det hele under én platform, så borgerne ikke skal tage stilling til, hvilke af de fire muligheder man skal bruge?

Der er en udbudslov i Danmark, der sikrer konkurrence og udvikling af it-løsninger. Desuden vil en samling af al post under én platform kræve, at Folketinget skulle tvinge alle virksomheder til at indgå aftale med én bestemt virksomhed. Uanset hvilken platform man benytter, har man adgang til al sin Digital Post fra det offentlige. Valget er frit.

Kan I garantere, at der ikke venter endnu et forvirrende it-system rundt om hjørnet?

Den største digitale omlægning – og den, som kræver den største indsats fra borgernes side – er uden tvivl udrulningen af MitID. Når det er sagt, så er det Digitaliseringsstyrelsens opgave at drive omstillingen til et mere digitalt offentligt Danmark og at sikre, at vi har en velfungerende og fremtidssikker it-infrastruktur til gavn for borgerne, skriver Digitaliseringsstyrelsen uden reelt at afvise, at der i fremtiden kan komme flere forvirrende it-løsninger.

 

Ubegrænset Sport
Ekstra Bladet
Så løber du aldrig tør
79
,-
/md.

Mere fra Ekstra Bladet+

Støjberg er dansk politiks nye protest-dronning

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind