Kørekort? Vent til du er 20, unge mand!

Det er de unge mænd der kommer galt afsted i trafikken, og når det går galt, går det rigtig galt. Men hvad gør man ved det?

Hvad gør vi ved de unge mænd, der kører for stærkt? Gennem tiden har man forsøgt stort set alt: Oplysningskampagner, ekstra kurser og et tilbud om billigere forsikring hvis man installerer en chip i bilen, der registrerer farten. Og selvom antallet af færdselsuheld generelt er faldende, står unge mænd stadig for en stor del af de fatale.
- Naturligvis er det sørgeligt, at mennesker dør i trafikken. Uanset alder mener jeg, da mit liv som 57 årig er lige så godt og nødvendigt for familien som en helt ungs er. Men man skal huske på, at det ikke kun er de unge der er farlige i trafikken. Mange "voksne" kender ikke færdselsloven, derfor ser vi en hel del trafikulykker, hvor en trafikant f.eks. overser vigepligterne eller laver de farlige U vendinger. Især motorcykelister er i risikogruppen for netop disse trafikanters hærgen på landevejene. Så det vil være mere formålstjeneligt, at alle trafikanter viser respekt for det "mordvåben" de håndterer på landevejene, skriver Poul Erik J.

Færre Uheld
- Og man skal også lige huske på at der er færre ulykke med biler i det hele taget end i mange år, nu er det cykellister som er farlige for sig selv. Og som du er inde på, så er det virkelig mange "ældre" end 25, :-) bilister, både mænd og kvinder som køre alt for stærkt og hensynsløst i trafikken, det er sjælden at jeg møder unge mænd som laver de store problemer. Eks er det tit kvinde som køre lige ud foran en fordi de ikke ser i spejlene på motorvejen inden de overhaler og dermed trækker lige ud foran en, vi har holdet tal på det, og det er mere end 5 ud af 6 som laver det nummer der er kvinder, så dem må vi så have forbud at køre på motorvej eller hvad? Man kan ikke bare forbyde alle noget fordi enkelte ikke kan finde ud af det, så må de bare slå noget hårde ned på dem, skriver Kenneth H.

Kørekort?
Et forslag, der har været fremme, er at sætte alderen for erhvervelse af kørekort op. Men det er også problematisk:
- Man kan heller ikke bare forbyde 18-20 årige (mænd) at få kørekort. Alle dem der vil inden for håndværkerfagene (eller andre fag der kræver mobilitet), ville så ikke kunne få job, fordi de så skulle have en anden til at køre dem rundt til opgaver indtil de blev 24 (eller hvad grænsen nu måtte blive). Det er nok mest et spg. om opdragelse, men det virker også kun til en vis grad. De unge mennesker der kører galt, har højest sandsynligt ikke lært dette af deres far eller mor ... men får det fra sig selv og kammerater. Jeg tror desværre at unge mænd altid vil figurere højt i statistikken over trafikulykker. Det kan der næppe ændres på. Vi kan bare håbe på at få antallet ned, skriver Anders W i en kommentar til dagens leder: Blodig Weekend

Hvad skal der til for at få unge mænd til at passe på sig selv i trafikken?