Den bedste nyhed de sidste mange år

Så du den? Gjorde du? Tillykke Danmark!! Hurra, hurra, hurra, hu...

Mik Schack. (Foto: Jesper Stormly Hansen)
Mik Schack. (Foto: Jesper Stormly Hansen)
Følg nationen!

FIK DU SET en af de største og bedste nyheder de seneste mange tiår?

Sikkert ikke! Den forblev nemlig en notits i et hjørne af avisen, hvis den overhovedet blev trykt eller sagt.

Det er ellers af vital betydning for den kommende sammenhæng i det danske samfund, at 11 københavnske omegnskommuner, Region Hovedstaden og Transportministeriet 29. juni vedtog at indføre en 28 km lang elektrisk letbane fra Lundtofte ved Lyngby i nord langs Ring 3 til Ishøj i syd.

En fantastisk god nyhed, som dette ydmyge medie her vil uddybe betydningen af.?

DER HAR I ÅREVIS VÆRET talt om genindførsel af moderne sporvogne, som letbaner jo er.

Men de seneste forslag blev skudt ned af Københavns daværende overborgmester Kramer, fordi han absolut vil huskes som ham, der indførte den også længe ønskede metro. At metroen så er kommet til at køre, hvor færrest muligt kan bruge den, er en anden sag.?

LIGE SIDEN KØBENHAVNS daværende sporvejsborgmester Willy Brauer (SF) af uransagelige årsager fik nedlagt samtlige byens sporvogne i rekordfart fra de sidste år i 1960’erne til april 1973, har København i højeste grad savnet denne form for kollektiv trafik.

København havde på daværende tidspunkt et af Europas mest veludbyggede sporvejnet. Sporvejene havde endda lige fornyet hele vognparken med moderne ledvogne købt i Düsseldorf. Og selv om sporvognene var helt nye, så blev de bare solgt til den egyptiske havneby Alexandria. For én krone!!! Til sammen!!!! ?

MAN KAN JO IKKE lade være at tænke på, hvad busfabrikkerne mon havde betalt sporvejene og borgmesteren for at afvikle sporvogne i den hast, for derefter at erstatte det hele med deres støjende, osende og klodsede busser.

Busser, som den dag i dag er en klods om benene på passagererne, som derfor vælger busserne fra. De vil da hellere sidde i kø i egen bil, end at sidde i samme kø i en proppet bus.?

DET ER NETOP DET, Vibeke Storm Rasmussen (S), som er formand for Region Hovedstaden, har set og fået gennemtrumfet hos de mange involverede borgmestre. Moderne lavgulvs-sporvogne, som man kan køre rullestole, barnevogne og cykler direkte ind i, vil med fem minutters interval kunne befordre 65.000 passagerer dagligt. Der vil blive forbindelse til S-tog ind mod byen, hvor linjerne krydser.

Hvis man så forbinder metroen med sporvogne ud til ringlinjen, hvor der etableres bilparkering, og yderligere anlægger sporvognlinjer fra ringlinjen og ind ad indfaldsvejene og videre ad Østerbrogade, Søborg Hovedgade, Nørrebrogade og Vesterbrogade, så begynder det at batte noget. Langt mere end den latterlige lille kørende forlystelse rundt om Søerne, som metro-ringen ad åre kommer til at udgøre.?

DET ER NEMLIG i stor udstrækning ikke københavnere, som propper de københavnske gader og veje med biler, men folk udefra.

Når først de danske byer får genindført moderne sporvogne, vil man opdage, hvor sindssygt det var at nedlægge dem. Også i Aalborg, Odense og Aarhus er planerne om letbaner langt fremme.

Tillykke Danmark!! Hurra, hurra, hurra, hu...



Ubegrænset Sport
Ekstra Bladet
Så løber du aldrig tør
79
,-
/md.
Fiduskunst og magistervrøvl

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Udforsk Ekstra Bladet+