Nyt argument for at smide cykelhjelmen

Antallet af cyklister er faldet med 30 procent på 10 år. Det er cykelhjelmens skyld, mener tidligere formand i Dansk Cyklist Forbund

Her er designeren Anette Rasmussens bud på en cykelhjelm. Den blev døbt DJØF-hjelmen på Ekstra Bladets redaktion. (Polfoto/Jens Dresling)
Her er designeren Anette Rasmussens bud på en cykelhjelm. Den blev døbt DJØF-hjelmen på Ekstra Bladets redaktion. (Polfoto/Jens Dresling)

Er man en lallende plastikrocker eller en ansvarsfuld intelligent cyklist, når man spænder hjelmen sikkert om kraniet, inden man forlader hjemmet på to tynde dæk.

Forfængeligheden har ofte været en undskyldning for at lade være med at bruge cykelhjelm, men nu gider et stigende antal danskere slet ikke at cykle. Og det er hjelmens skyld, mener Thomas Krag, der er tidligere direktør i Dansk Cyklist Forbund.

- Jeg kan ikke bevise, det er derfor cykeltrafikken falder, men jeg kan ikke rigtig finde andre grunde, sagde han i morges til P1.

De seneste tal fra 2010, fra Vejdirektoratet, viser, at antallet af folk der cykler, er styrtdykket med 30 procent på 10 år.

Cykelhjelmspropaganda
Thomas Krag mener, at cyklister med cykelhjelme i højere grad kaster sig ud i vanvidskørsel.

- Jo mere man sælger budskabet om, at hjelmen er sikker, jo mindre effekt har hjelmen, fordi de så tænker sig 'usårlige' og kører vildere. Det er dokumenteret i en række undersøgelser, sagde han.

I 2007 støttede Tryg, Netto og Rådet for Sikker Trafik en massiv kampagne, der skulle få flere til at bruge cykelhjelm. Men det har nu fået uventede konsekvenser, fortæller Thomas Krag.

- Det kan ikke forsvares, at de offentlige bruger penge på at promovere cykelhjelme. Når man propaganderer for, at folk skal cykle med cykelhjelm, så er der færre, der tager cyklen, siger han.

Er kæden faldet af for Thomas Krag, eller skal staten lade være med at bruge skattekroner på cykelhjelmskampagner?



Har du et billede af dig selv med cykelhjelm, så send det gerne denne mail.