Gå i Netto og bliv møgsur

Brok, skældsord og sure opstød. Discount-supermarkeder får det værste frem i folk

En mand træder ind i Netto. Klokken er lige før lukketid. Han mærker straks pulsen stige, da han ser alle de andre kunder, der irriterende nok også har tænkt sig at handle i netop denne Netto! Til hans store frustration er de økologiske æbler udsolgt. 'Det kan sataneme ikke være rigtig' tænker han. Massende forbi de andre kunder har han retning mod medarbejderen, der er i færd med at stable de flåede tomater...

Måske genkende du situationen?

Når folk træder ind diverse discount-supermarkeder, kan det virke som om, at tålmodigheden forsvinder med det samme. Irritationen stråler ud af øjnene, og mange kunder er klar til at finde den første og bedste medarbejder, der lige skal have et fyr, hvis der ikke er flere riskager, eller hvis yndlingskaffen er udsolgt.

Der hersker en konstant summen af brokkeri over køen, flaskeautomaten, de manglende varer og ikke mindst de stakkels kassedamer/mænd, der knokler med at få den ene vare efter den anden langet over disken.

Har du også været en møgsur kunde, og havde du en god grund til det at være det?

Hvor er risottorisen?!
Men det er altså discountforretninger, og mon ikke der er en god grund til, at varerne er billigere, end for eksempel Kvickly eller Irmas varer. Alligevel kan det virke som om, at kunderne forventer den samme service og de samme varer.

Selvfølgelig skal en nettoansat være høflig overfor kunderne, men man skal huske at tænke over de arbejdsforhold, de er udsat for.

Tag for eksempel tiden. En ansat i et supermarked som Netto skal lave meget andet end at servicere. Der er få ansatte i forhold til arbejdsbyrden, og mange kunder i forhold til antal ansatte.

Et anden ting at tage i betragtning er den måde, mange kunder taler til de ansatte på. I løbet af en arbejdsdag i Netto bliver de ansatte talt ned til, set ned på og råbt ad.

Men kunden har naturligvis altid ret, også når kassedamen sidder i kassen og bliver belært af en kunde om selv samme butiks returpantsystem og dettes mangler.

Hvor tit har man ikke hørt en ældre, mavesur dame, der for tiende gang siger 'Ja, det ved du vel ikke!' til kassedamen, før den ansatte overhovedet har nået at åbne munden. Derefter bliver kassedamen overfaldet af en vred mand, der ganske simpelt ikke vil tro på, at Netto ikke fører risottoris, for 'det har I da altid haft!'. For til sidst at blive bedt om at åbne endnu en kasse, selv hun allerede har fortalt, at der ikke er flere folk på job den dag. Så kan hun vel bare sidde i to kasser!

Hvad er det værste, du - som har arbejdet i et discount-supermarked - har været udsat for?