Øv - gabestok og kæder i swingerklubben

Er forestillingen om fri sex stadig forbundet med så tilpas megen skyld og skam i dagens Danmark?

Camilla Lærke Mors. (Foto: Linda Johansen)
Camilla Lærke Mors. (Foto: Linda Johansen)

DET ER SELVFØLGELIG et luksusproblem ud over det almindelige, men når nu børnenes Bubber kan gå i swingerklub, så kan jeg jo også. Og jeg kan også brokke mig over det.

Man burde selvfølgelig ikke være sur over, at man bor i et land, hvor man gerne må være en djævel på et lagen, så længe man holder sig inden for lovens rammer. Her er det meste tilladt, især med den ene og anden, selv om der står optaget på fingeren af os, eller man 'bare' er forpligtet igennem det afkom, man nu har sat i verden sammen.

VI KAN HØJST TRÆKKE på skuldrene af vores egne og andres historier om utroskaben, der flyder som skidt fra en spædekalv. Det er et faktum i det moderne liv. Vi kan elske, men sjældent ære, fordi vi gerne har andre med inde over i ny og næ.

Nogle tager så i swingerklub for at gøre det, de fleste lyver om, og har sex med andre. Sex på kryds og tværs, i gynger, med pisk, læder, lak, latex og kæder. Og så videre.

Sådan noget har Bubber og andre for længst fortalt os andre om, og sådan et sted bevægede dagens klummedame sig for nylig hen med en veninde under armen.

Vi var nysgerrige, og vi ville se, om det var et værdigt alternativ til det, en hel del af os indimellem gør – går i byen natten lang.

Det var egentlig en udmærket aften. Vi drak gin & tonic, dansede, talte med hinanden og en hel del andre. En aften som mange andre aftner i byen, men selvfølgelig med den forskel, at der her og der og alle vegne blev gået til den. Man kan sige, at swingerklubben tog forskud på det, der ofte sker hver fredag og lørdag i de fleste danske byer, når nattens gæster på diskoteker og barer har fået en rotte i fælden, som det så hyggeligt hedder.

DEN STORE FORSKEL var så, at hvor de fleste mødesteder landet over godt ved, at hvis de skal tiltrække sig et moderne og kræsent publikum, så bliver de nødt til at have nogle rammer, der også er lækre, moderne og indbydende.

Men når det gælder den nutidige, danske, erotiske scene, lader det til, at devisen to skridt tilbage er mere sexet end to skridt frem. For ikke at sige flere hundrede år gamle skridt tilbage til en tid, hvor en fri kvinde var noget, man brændte på et bål.

Men hvorfor er det lige præcis, at når man bevæger sig ind i denne verden af fri sex – og det er ligegyldigt, om det er den korporlige, eller den man finder på nettet – så får man klasket en gammel verden lige i synet, der ikke har rykket sig en meter siden inkvisitioner, hekseafbrændinger og andre middelalderlige skikke?

Er forestillingen om fri sex stadig forbundet med så tilpas megen skyld og skam i dagens Danmark, at selv de frisindede bliver nødt til at leve deres fantasier ud til et akkompagnement af henrettelsesstole, gabestokke og raslende kæder i mørke 'fangekældre'?

SÆT PORNOEN FRI, sagde generationen før mig i 1967. Jeg spørger, næsten beder: Så sæt dog den fri sex fri! Fri for gamle støvede halv- og helchauvinistiske og religiøse forestillinger om, hvad ligeværdig, interessant og givende sex er på nutidens erotiske scene.

0 kommentarer
Vis kommentarer
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere