For grim til valgplakat?

Nu må det være slut med de dødssyge portrætfotos, der hærger lygtepælene som et orgie øjenbæ. Sådan fornyer sossen Henrik sin valgkamp

Hvad mener du om en valgplakat, der ikke har et billede af en politiker?
Hvad mener du om en valgplakat, der ikke har et billede af en politiker?

Hvad skal vi med valgplakater?
Er de ikke helt og aldeles ligegyldige, yt, out of fashion, disse ret anonyme trivielle portrætter, der efter en tur i fotoshoppen ligner hinanden til forveksling, blottet for sensualitet udstråling, fantasi, galskab, visioner, og i stedet har udviklet sig til et rent orgie i kedsommelighed, der stråler som en massiv fed øjebæ fra i tusindvis af ellers så uskyldige danske lygtepæle.

Tom markedsføring
De må virkelig være naive, alle de storsmilende kandidater, der alle gerne vil have netop din stemme, hvis de virkelig tror, at en så intetsigende markedsføring kan sælge billetter.

I bedste fald kan det karakteriseres som ligegyldigt, i værste fald som afskrækkende med en så ensrettet præsentation. Man bliver aldrig nysgerrig og får ikke et dyt af begrundelse for, hvorfor man netop skal stemme på ham eller hende, der kaster sit smil i grams til de sagesløse vælgere.

Frem med budskabet
nationen! har dog fundet en undtagelse, der skiller sig ud fra plakaternes triste pølsefabrik. En kandidat, der bruger budskabet til at sælge sin person. Og det er skam ikke fordi han nødvendigvis erfor grim til en valgplakat. Plakaten tilhører Henrik Appel Esbensen, som stiller op for Socialdemokraterne til Borgerrepræsentationen i København..

Han har i stedet skiftet det traditionelle plakatportræt ud med billedet af en lille dreng, der rækker sin hånd frem mod dig.

Du kan se, hvordan Henrik ser ud, ved at klikke her.

Fokus på de svageste
Og for Henrik Appel er hensigten klar: Han vil vælges på sin politik, ikke sit ansigt.
- Det er mine holdninger og mine planer for, hvad jeg vil gøre konkret for de svageste i København, der skal få vælgerne til at stemme på mig. Ikke mit ansigt eller mit navn, siger Henrik Appel Esbensen, der måske nok er ny i politik, men har 18 års erfaring med at arbejde med de svageste i vores samfund, bl.a. på Mændenes Hjem og TUBA på Vesterbro.

Ikke mange stemmer
- Det kan godt være, at der ikke er mange stemmer i at tale de udsattes børns, de hjemløses og de fattiges sag, fortsætter Henrik Appel Esbensen, der til daglig er souschef på Blå Kors Pensionat for hjemløse og misbrugere i Taastrup. Men behovet for at gøre noget er enormt.

Han går målrettet efter det område, hvor hans hjerte og faglighed er: socialpolitikken, indsatsen for de allersvageste i vores samfund, og sætter fokus på de svageste børn

5000 glemte fattige børn
- Regeringen siger, at alle har et frit valg. Jeg tvivler stærkt på, at 5600 børn alene i København selv har valgt at leve i fattigdom. Selv har valgt at være uden for sociale fællesskaber og hænge fast i en negativ social arv,” fortsætter Henrik Appel Esbensen.

- Vi har som politikere og medborgere et enormt ansvar for at gøre noget for at bekæmpe fattigdommen og samle børnene op, inden de falder igennem bunden af samfundet, slutter kandidaten uden ansigt.

Har du forslag til hvordan vi kan forny Danmarks meste kedelige plakater - valgplakaterne?

Hører du også til dem, der mener at valgplakater, er mere synsforurening end et opmuntrende element i bybilledet, så skriv din mening eller mail et forslag til nationen!

0 kommentarer
Vis kommentarer
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere