DI-boss bag 32 lovbrud på to måneder

Systematisk lønfusker: Arbejdsgiverformand scorer kassen på at bruge underbetalte rumænske chauffører til at køre gods i Danmark

Ekstra Bladet kan nu afsløre, at formanden for arbejdsgiverorganisationen DI Transport, Anne Kathrine Steenbjerge, flittigt bryder loven i ved at bruge underbetalte østarbejdere i strid med alle regler.

En løn dumping, som foreløbig har kostet 8000-9000 danske chauffører og mindre vognmænd jobbet – og lænset de offentlige kasser for tæt ved tre milliarder kr. om året.

Det fremgår af de flere end 700 siders kørselsrapporter og afregninger fra containertransportfirmaet Anders Nielsen & Co. (Ancotrans), hvor Anne Kathrine Steenbjerge er direktør og medejer.

Kørselsrapporterne, som Ekstra Bladet er kommet i besiddelse af, er fra april og maj i år. Og de afslører, at DI-formanden har skabt sig en guldrandet forretning på social dumping ved systematisk at udnytte hullerne i EU’s såkaldte cabotage-vejledning, så hun frit kan importere underbetalte rumænske chauffører. Og samtidig slippe uden om den danske godslovs krav om overenskomstmæssige lønninger på transportområdet.

DI-formanden nøjes dog ikke med at udnytte huller i loven til det absolut yderste. En gennemgang af rapporterne afslører også, at hendes firma hele 36 gange i april og maj brød loven.

Det er sket ved, at man lod 20 rumænske vikar-ansatte chauffører fra det rumænske firma S.C. Denmark Transport Srl. køre containere i fast rutefart mellem terminalerne i Aarhus og Fredericia og danske virksomheder – i rumænsk-indregistrerede lastbiler.

11.000 kr. om måneden
Ekstra Bladet har forelagt kørselsrapporterne for kontorleder Jens Groot fra den lille vognmandsforening FDL, hvis medlemmer i stort tal går konkurs i kølvandet på de store vognmænd og speditørfirmaers sociale dumping:

– Det er en skandale. Rapporterne afslører, at Ancotrans systematisk udnytter cabotage-vejledningen til at sno sig uden om den danske godslov og hente rumænske chauffører til landet til underbetaling.

– Så vidt jeg kan regne mig frem til, tjener de rumænske chauffører højst 1500 euro (11.157 kr., red.) om måneden på at være udstationeret i Danmark mange uger ad gangen – det er omtrent en fjerdedel af, hvad danske chauffører skulle have for det samme arbejde, siger Jens Groot.

Fast base i Danmark
Han er ikke i tvivl om, at de rumænske lastbiler aldrig kommer til Rumænien, for det fremgår af kørselsrapporterne, at de har fast base i Danmark og hovedsageligt foretager korte svipture til nordtyske havnebyer for at nulstille cabotage-kørslerne:

– Der er tilmed to eksempler på, at de rumænske biler er kørt tomme ind i Danmark alene for at køre cabotage-ture.

– Udenlandske lastbiler, der ankommer tomme til Danmark, må maksimalt udføre én cabotage-tur, men i begge tilfælde kører de to. Det er altså ulovligt, og det ved Ancotrans godt.

– Jeg er desværre ikke i tvivl om, at de bevidst spekulerer i, at der er en umådelig lille risiko for at blive standset af dansk politi, siger Jens Groot.

Danske chaufførers lønninger er delvist fastsat ved lov i godsloven. Den slår fast, at danske chauffører skal aflønnes i henhold til overenskomsten på chaufførområdet, fordi politikerne ønsker at undgå, at lave lønninger presser chauffører og vognmænd til at se stort på trafiksikkerheden.


0 kommentarer
Vis kommentarer
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere