Du kender sangen. Det er Rasmus Seebachs 'Lidt i fem'. Og du har garanteret set reklamen på tv, den hvor en skolelærer fortvivlet forsøger at få sine elever til at komme til tiden, mens han synger Seebachs hit. Måske har du endda været inde på websitet og sendt nogen et 'wake-up-call'. Og så har du været med til at bruge penge. Rigtig mange penge.
Opkald til 300 kroner
Websitet koster 933.000 kroner, Facebook-siden 50.000 kroner. Og hvert 'wake-up-call' 300 kroner stykket. Vinderne er sangeren Rasmus Seebach, der scorer 1,5 millioner kroner i royalities på telefonvækningskampagne, der skal få unge ud af sengen om morgenen med et automatisk opkald og en lille sang. Det skriver V
ersion2 idag.
15 milioner ialt
Med en reklamekampagne oveni til 6 millioner kroner løber regningen for kampagnen
godtdukom.dk op 15 millioner kroner i alt.
Version2 har tidligere beskrevet hele kampagnen som '
telefonchikane på det offentliges regning', fordi man i starten kunne bestille en vækning af en anden, uden at skulle bekræfte sit eget mobilnummer først.
Det er et stort problem med elever, der ikke møder til tiden. Er Ministeriet for Børn og Undervisnings penge givet godt ud? Eller kunne det være gjort anderledes?